Tuomas Katajala ja Eliisa Suni konsertoivat Kalajoen kirkossa

Tenori Tuomas Katajala ja pianisti Eliisa Suni konsertoivat Kalajoen kirkossa keskiviikkona 8.7. klo 19. Illan konserttiohjelma rakentuu suomalaisista laulu- ja pianomusiikin helmistä. Säveltäjäniminä ovat Jean Sibelius, Oskar Merikanto, Leevi Madetoja ja Yrjö Kilpinen.

Kalajoelta lähtöisin oleva lyyrinen tenori Tuomas Katajala on ollut kiinnitettynä Suomen Kansallisoopperan solistikuntaan 2009-2014. Hän on voittanut kansainvälisen Musica Sacra -kilpailun Roomassa, Jyväskylän kansainvälisen tenorikilpailun ja Göstä Windberg tenorikilpailussa 2.palkinnon. Katajalalle on myönnetty Martti Talvela -säätiön stipendi, Karita Mattila -stipendi sekä Sibelius Syntymäkotimitali.

Katajalan rooleihin Kansallisoopperassa on kuulunut mm. G. Rossinin Sevillan Parturi / kreivi Almaviva, La Cenerentola / Don Ramiro, Matka Reimsiin / Conte di Libenskof, G. Donizettin Lemmenjuoma / Nemorino, Don Pasquale / Ernesto, W.A. Mozartin Taikahuilu / Tamino, Cosi fan tutte / Ferrando, Don Giovanni / Don Ottavio, G. Verdin Falstaff / Fenton, Gianni Schicchi / Rinuccio, K. Saariahon Adriana Mater / Yonas, J. Reinveren Puhdistus / Hans, B. Britten Albert Herringin nimirooli. Hän on vieraillut mm. Savonlinna oopperajuhlilla Mozartin Taikahuilussa / Tamino, Lissabonin oopperassa I. Stravinskyn The Rake´s Progressissa / Tom Rakewel, Göteborgin oopperassa F. Halevyn La Juivessa / Prinssi Leopold, Deutsche Oper am Rheinissä Düsseldorfissa W.A. Mozartin Cosi fan tuttessa / Ferrando, National ReisoperassaHollannissa G. Donizetin Don Pasqualessa / Ernesto, sekä Oslon oopperassa G. Rossinin Sevillan parturissa / Kreivi Almaviva, Don Pasqualessa / Ernesto sekä J. Straussin Die Schweigsame fraussa / Henry Morosus.

Katajala tunnetaan kansainvälisesti myös laajasta konsertti- ja oratoriorepertuaarista, hän on tehnyt yli 90 oratorioteosta, sisältäen mm. kaikki J.S. Bachin, G.Verdin, L.V. Beethovenin, J. Haydnin ja W.A. Mozartin keskeisimmät teokset. Lisäksi hän on nauhoittanut mm. Radion Sinfoniaorkesterin kanssa Rossinin ooppera-aarioita kapellimestari Alberto Hold-Garridon johdolla. Tulevia ooperavierailuja ovat Donizettin Don Pasquale / Enesto Glyndebournen Touring Operassa, Mozartin Taikahuilu / Tamino ja Stravinskyn The Rake´s Progress / Tom Rakewell Suomen Kansallisoopperassa. Konserttiohjelmistosta voi mainita tulevan kesän Kuhmon Kamarimusiikin  ja Helsingin Juhlaviikot. Katajalan esiintyy solistina myös Tokiossa Mahlerin Das Lied von der Erdessä ja Madridissa Pendereckin Polish Requiemissa.

Pyhäjoelta lähtöisin oleva Eliisa Suni on monipuolinen pianisti, säestäjä ja kamarimuusikko. Tällä hetkellä hän työskentelee Jyväskylän ammattikorkeakoulussa säestyksen lehtorina, minkä lisäksi hän on erittäin kysytty säestäjä konserteissa, kilpailuissa, mestarikursseilla ja kuorojen harjoituspianistina. Hän on toiminut oopperakorrepetiittorina Jyväskylän alueoopperassa sekä Savonlinnan oopperajuhlilla.

Eliisa Suni on suorittanut pianonsoitonopettajan tutkinnon ja jatkotutkinnon Keski-Suomen konservatoriossa sekä filosofian maisterin tutkinnon Jyväskylän yliopistossa pääaineenaan musiikkitiede. Hän on valmistunut myös Viron musiikkiakatemiasta professori Ivari Iljan luokalta ja suorittanut säestyksen diplomitutkinnon erinomaisin arvosanoin.

Eliisa Suni on saavuttanut palkintosijoja useissa kilpailuissa (III palkinto Pentti Koskimies -liedkilpailun pääsarjassa 1996, I palkinto Kangasniemen musiikkiviikkojen liedpianistikilpailussa 1997, III palkinto Melartin-kilpailun lied-sarjassa 2002). Hän on levyttänyt Joonas Kokkosen yksinlaulutuotannon sopraano Hannele Valtasaaren kanssa (Fuga 2006).

Kirkkokonserttia ovat tukeneet Kalajoen osuuspankki, Kalajoen kaupunki ja Kalajoen seurakunta.

Ohjelma 20 e.