Tule vapaaehtoiseksi Satamakirkkoon!

Kalajoen Satamakirkko kaipaa riveihinsä uusia vapaaehtoisia. Kalajoen ev. lut. seurakunnan ylläpitämä Satamakirkko toimii Kalajoen Satamassa Rahjan Huolinta Oy:ltä vuokratussa tilassa. Se on avoinna ma-pe klo 19-22 silloin kun laivoja on satamassa. Kirkko tarjoaa levähdyspaikan, sekä henkistä ja hengellistä huoltoa liikkuvassa työssä oleville. Kirkon tärkein paikka on kappeli, jossa kävijät voivat hiljentyä. Ennen muuta siellä on ihminen, joka kohtaa tulijan ja antaa hänelle mahdollisuuden kohdata uusia ihmisiä laivaväen lisäksi. Merenkulkijat ovat pitkään, jopa puoli vuotta, samassa työvuorossa. Laivan ulkopuolisen ihmisen kohtaaminen on siksi tärkeää.

Rahtilaivat ovat kiireisiä työpaikkoja. Yhä useammin käy niin, että merenkulkija ei ehdi vapaahetkenään käydä kirkolla. Silloin vapaaehtoisemme käyvät laivoilla jututtamassa merimiehiä ja kertomassa kirkosta.

Tehtävään koulutetaan. Siihen ei myöskään laiteta yksin, vaan mukanasi on työparina kokenut vapaaehtoinen. On hyvä, että sinulla on sellainen englanninkielen taito, että selviät arkipäiväisestä keskustelusta. Älä kuitenkaan aseta kielitaidollesi liian korkeaa rimaa. Useimmille  merenkulkijoille englanti ei ole äidinkieli, joten olette täysin samalla viivalla siinä suhteessa.

Vapaaehtoiset on jaettu neljään tiimiin, jotka vuoroviikoin vastaavat kirkon aukiolosta. Sinun ei siis tarvitse olla kirkossa joka ilta ja joka viikko, vaan ainoastaan omalla päivystysviikollasi, tiimin kokoonpanosta riippuen ja tiimin jäsenten kesken sopien esim. 2-4 iltaa kuukaudessa.

Jos olet kiinnostunut, ole hyvä, ja jätä yhteystietosi Kalajoen kirkkoherranvirastoon osoite: kalajoki.seurakunta@evl.fi. Sinuun otetaan yhteyttä elokuussa. Koulutus uusille vapaaehtoisille järjestetään syyskuussa, mikäli tarpeeksi tulijoita ilmoittautuu.