Iltasoitto Himangan kirkossa

Kalajoen seurakunta järjestää Himangan kirkossa Iltasoiton perjantaina 10.7. klo 19 yhteistyössä Raumankarin markkinoiden kanssa. Esiintymässä ovat Sari Kauranen ja Riitta Kossi. Konsertin sisältö pohjaa kansanmusiikin traditionaaliseen perinteeseen hyvin monisäikeisesti. Sari Kauranen ja Riitta Kossi ovat tunteneet toisensa jo opiskeluajoista lähtien, mutta vasta nyt haave musiikillisesta yhteistyöstä toteutuu tässä iltakonsertissa.

Sari Kauranen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta 2002 pääinstrumenttinaan kanteleet. Pitkäaikainen yhteistyö kanteleduossa Á tre kanneltaja Timo Väänäsen kanssa on vaikuttanut vahvasti Kaurasen muusikkouteen. Sari Kauranen oli myösLoituma -yhtyeen jäsen. Loituman sovitus ja esitys kappaleestaIevan polkka nousi kansainväliseksi hitiksi internetin välityksellä. Molemmat yhtyeet esiintyivät aktiiviaikoinaan kotimaan lisäksi useissa eri Euroopan maissa ja Loituma konsertoi pariin otteeseen Yhdysvalloissa. Konserttimatkoja Kauranen on tehnyt erilaisissa kokoonpanoissa soittaen myös Venäjälle, Intiaan ja Japaniin. Sari Kauranen toimii Raahen musiikkiopiston kanteleensoiton päätoimisena tuntiopettajana.

Himangalla syntynyt Riitta Kossi valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolta 1994 pääinstrumenttinaan harmonikka. Riitta Kossi on toiminut muusikkona mm. kansanmusiikin yhtyeissä Värttinä ja Helsingin kaksrivisnaiset. Värttinä saavutti 1991 Oi Dai -albumillaan platinalevyn rajan ja seuraavana vuonna yhtye sai arvostetun Emma-palkinnon. Värttinän ja useiden muiden yhtyeiden muusikkona Kossi on esiintynyt kotimaan lisäksi lukuisilla kiertueilla Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Viime vuosina hän on toiminut hanuristina myös trio-kokoonpanossa laulaja Sirkka Haaviston ja pianisti Timo Alakotilan kanssa. Riitta Kossi toimii Kokkolassa Centria-ammattikorkeakoulun musiikin koulutuksen kansanmusiikin lehtorina.

Vapaaehtoinen ohjelmamaksu seurakunnan musiikkityön hyväksi.