Rautio-viikon musiikkitarjontaa kirkossa

Perjantaina 3.7. klo 19 Raution kirkossa on Leonard Typön musiikki-ilta. Illassa lauletaan Typön sanoittamia virsiä ja hengellisiä lauluja. Lisäksi illassa esiintyy Raution mieskuoro, projektikuoro ja lasten lauluryhmä Heidi Huhtalan ja Rauno Kotiahon johdolla. Yhteislauluista mainittakoon mm. ”Ihana rauhan ranta, ”Jumalan runsas armo” ja ”Ah, autuasten maassa”. lltahartauden tilaisuudessa pitää Kalle Rautakoski.

Rautiolainen Leonard Typpö oli monitoiminen ja lahjakas mies. Päätoimena oli maanviljelys, lisäksi Typpö kulki ahkerasti saarnamatkoilla, hän kirjoitti usein uskonnollisiin julkaisuihin. Typpö oli myös tuottelias virsirunoilija. Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen julkaisemassa Siionin Laulut ja Wirret -kirjassa on useita Typön runoilemia virsiä.

Sunnuntaina 5.7. klo 18 kuullaan Raution kirkossa laulu- ja urkumusiikkia Jenni, Veli-Matti ja Leena Rautakoskelta. Iltamusiikin ohjelma koostuu Johan Sebastian Bachin laulu- ja urkumusiikista, sekä kotimaisten säveltäjien: mm Ilmari Hannikaisen ja Tauno Pylkkäsen hengellisistä yksinlauluista. Myös muutama duetto kuuluu ohjelmaan.

Tenori Veli-Matti Rautakoski (1976) aloitti musiikkiopintonsa syksyllä 1998 Oulun konservatorion kirkkomusiikin linjalla pääaineenaan laulu. Valmistuttuaan vuonna 2001, hän jatkoi opintojaan Oulun seudun ammattikorkeakoulussa, josta valmistui laulupedagogiksi joulukuussa 2006. Rautakosken laulunopettajana toimi Raimo Niemikorpi ja pedagogiohjaajana Markku Liukkonen. Ammattiopintojen jälkeen Rautakoski on täydentänyt opintojaan Esko Jurvelinin johdolla. Opintojen ohessa hän myös osallistui monille mestarikursseille.

Mezzosopraano Jenni Rautakoski aloitti laulunopinnot Sodankylän musiikkiopistossa vuonna 1992 Maire Katajan johdolla. Syksyllä 1997 hän aloitti opiskelut Oulun konservatorion kirkkomusiikin linjalla, josta valmistui keväällä 2000. Konservatoriossa Rautakosken laulunopettajana toimi Raimo Niemikorpi. Lukuvuonna 2000 – 2001 Rautakoski opiskeli Kuopiossa Sibelius-akatemian kirkkomusiikin linjalla laulunopettajanaan Olavi Hautsalo.

Oululainen Leena Rautakoski aloitti kirkkomuusikon opinnot Oulun ammattikorkeakoulussa syksyllä 2012. Urkuja hän on soittanut vuodesta 2008, ammattikorkeakoulussa, pääaineena urut, opettajana Maija Lehtonen.

Tilaisuudessa vapaaehtoinen ohjelmamaksu.