Iktys-kvartetti konsertoi Kalajoen kirkossa

Kalajoen seurakunnan kesämusiikkisarjassa on keskiviikkona 15.7. klo 19 vuorossa kalajokinen Iktys-kvartetti. Illan konserttiohjelmassa on perinteistä kirkkomusiikkia ja kesäisiä suomalaisia kuorolauluja sekä soololauluja.

Kvartetti sai alkunsa Veli Ainalin toimiessa Kalajoen kanttorina. Toiminta on jatkunut toistakymmentä vuotta. Illan kokoonpanossa laulavat Eija Rahja (sopraano), Mirja Taari (altto), Olli Ainali (tenori) ja Veli Ainali (basso). Olli Ainali laulaa Kauko Erkkilän tilalla.

Kvartetissa laulavat ovat aktiivisesti mukana monenlaisessa musiikkitoiminnassa. Eija Rahja ja Mirja Taari opiskelevat yksinlaulua Kirsi Koiviston oppilaina. Tenorisijainen Olli Ainali on laulanut mm. Keski-Pohjanmaan kamarikuorossa ja Himangan kirkkokuorossa. Lisäksi hän on opiskellut huilunsoittoa. Veli Ainali on toiminut kanttorina Vieremän, Kannuksen, Pyhäjoen ja Kalajoen seurakunnissa. Hän on opiskellut laulua ammatiopintojen jälkeen mm. Oiva Ruhasen ja Matti Tuloiselan kursseilla. Lisäksi Ainali on opiskellut Erkki Tuppuraisen ja Kari Jussilan johdolla urkujensoittoa. Iktys-kvartetti julkaisi vuonna 2010 joulukuussa äänitteen "Siunaat askeleemme".