Syksyn lukupiiri alkaa

Kalajoen kirjastossa alkaa jälleen hyvän suosion saanut hengellisen kaunokirjallisuuden lukupiiri. Tänä syksynä luetaan Mika Waltarin kirjaa Felix Onnellinen. Kirja on arvioitu parhaaksi uskonnolliseksi romaaniksi suomalaisessa kirjallisuudessa. Teos kuvaa  haasteita, joita uskonnollisuus ja uskonnollinen ihminen kohtaavat nykyaikaisessa yhteiskunnassa.

Kirjan päähenkilö on moniongelmainen, perheensä menettänyt tilastovirkailija, jolla on pakkomielteinen tarve julistaa syntejä anteeksi kaikille eteen tuleville ihmisille. Felixin kohtaamien ihmisten luonnekuvausten kautta tarkastellaan erilaisia uskonnollisia persoonallisuudenpiirteitä ja hengellisyyden eri muotoja. Kirja on kirjoitettu vuonna 1958, mutta on aiheensa ja sisältönsä puolesta aina yhtä ajankohtainen.

Kirjaa on pidetty paitsi uskonnollisten ilmiöiden tutkielmana, myös tekijänsä hengellisenä itsetilityksenä. Mika Waltarin suhde uskontoon oli värikäs ja monivivahteinen. Se näkyy hänen tuotannossaan, jossa näkyy sekä vahva tunnustuksellisuus että Tuomaan epäily; asioita, joita jokainen kristitty kantaa sisimmässään.

Lukupiiri kokoontuu klo 18 Kalajoen kirjastossa 9.9., 7.10., ja 4.11. ja vielä kerran joulukuussa jos tarvetta on. Syksyn hämärtyvissä illoissa on oiva hetki aloittaa uuden kirjan lukeminen ja lukupiirissä on mukavaa jakaa teoksen herättämiä ajatuksia. Lukupiiriä vetää Kalajoen seurakunnan kappalainen Suvi Lehtimäki, jolta saa lisätietoja, puh. 044 7229 002.