Tutustu satamakirkkoon

Tiesitkö, että Kalajoki on tunnettu myös vaikkapa Filippiineillä ja Ukrainassa? Kalajoen satamakirkon seinällä on maailman kartta, johon satamakirkolla käyneet merimiehet ovat merkinneet nuppineuloilla kotipaikkansa. Usein satamaan tulevat merimiehet kertovat jo tienneensä pienestä kirkostamme ja odottavat kirkon vapaaehtoisia jo oven takana. Sana on kulkenut maailman ääriin.

Kalajokiset itse eivät kuitenkaan juuri satamakirkosta tiedä. Se on toiminut vajaan vuoden uusissa tiloissa. Nyt on tutustumiseen tilaisuus: sunnuntaina 13.9. klo 14-18 satamakirkolla on avoimien ovien iltapäivä. Kirkkoherra Kari Lauri siunaa satamakirkon klo 14. Opastus on sataman portilta. Osoite: Satamatie 395, Rahja.

Seurakunnan esimies kirkkoherra Kari Lauri on ottanut satamakirkon henkilökohtaiseen suojelukseensa. Vapaaehtoiset työntekijät ovat kaikenikäisiä ja monista eri ammateista. Ei ole olemassa mitään erityistä vaatimusta vapaaehtoiseksi – riittää, että haluaa palvella vapaaehtoisena.

Satamakirkossa kannetaan yhdessä vastuuta ja asiat opitaan työn kautta. Kielitaito on eduksi, mutta ei välttämättä. Kukaan ei toimi yksin, vaan toisten vapaaehtoisten mukana. Kaikki ovat mukana vain oman aikansa puitteissa, osa vain nk. tukiryhmässä.

Lisätietoa