Katolilainen ja luterilainen Suomi

Tällä viikolla vietetään ekumeenista rukousviikkoa. Kalajoen seurakunnassa viikko huomioidaan muistamalla kirkkomme katolilaista historiaa. Keskiviikkoiltana 19.1. klo 18.30 alkaen Iktys-salissa pidetään seurakuntailta aiheesta Pyhä Henrik; Suomi lähetyskenttänä.

Kristillinen usko on tullut Suomeen 1100-luvulla. Ruotsista Suomeen lähetetty englantilaissyntyinen piispa Henrik teki Suomessa lähetystyötä noin kaksi vuotta, ennen kuin hän koki marttyyrikuoleman. Uskonpuhdistuksen jälkeen 1600-luvulla kirkon uusilla isännillä oli kiire siivota pois katolilaisen kirkon näkyviä tunnusmerkkejä, pyhimysten palvonta näistä yhtenä. Martti Luther  ei kuitenkaan halunnut perustaa uutta kirkkoa. Uskonpuhdistuksen ajan kirkkopoliittiset syyt lopulta johtivat siihen. Monet Lutherin esittämät reformit on katolisessa kirkossakin tähän päivään mennessä tunnustettu ja toteutettu.

Suomessa on aika ajoin haluttu unohtaa katolilainen historia ja se pohja, jolle uskonpuhdistuksen kirkko aikanaan rakentui. Ekumenian tultua aika on tullut kypsäksi myös tunnustaa katolilaisen perinteen merkitys suomalaisen kristillisen kirkon perustana. Myös Kalajoen ensimmäiset kristityt olivat katolilaisia, kuuluihan Kalajoki kappelina vuonna 1320 perustettuun Salon emäseurakuntaan.

Neitsyt Marian ja Pyhän Henrikin kuvien poistaminen kirkoista aiheutti aikanaan  tragikoomisiakin tilanteita. Mitä kaikkea, siitä lisää Iktys-salissa keskiviikkona 19.1. Tilaisuuden järjestävät Kalajoen seurakunnan aikuistyö ja lähetystyö.