Pohjan Sotilassoittokunnan ” Kirkko soikoon! ” -konsertti Kalajoen kirkossa

Pohjan Sotilassoittokunta konsertoi Kalajoen kirkossa torstai-iltana 3.2.2011 klo. 19.00. Soittokuntaa johtaa musiikkimajuri Riku Huhtasalo.  Illan konsertissa trumpetti solistina on Markus Virtala. Ohjelmassa on Antti Nissilän, Jim Curnowin, Aleksandr Arutjunjanin, Jukka Viitasaareen ja Bernard Zweersin sävellyksiä.

Musiikkimajuri Riku Huhtasalo valmistui sotilaskapellimestariksi vuonna 2000. Nykyään Huhtasalo toimii Satakunnan Sotilassoittokunnan päällikkönä ja kapellimestarina Niinisalon Varuskunnassa, Kankaanpäässä. Päätyönsä ohella hän on tehnyt runsaasti opetustyötä eri musiikkioppilaitoksissa. Trumpetisti Markus Virtala suoritti trumpetinsoiton A-tutkinnon vuonna 2008 sekä valmistui musiikin maisteriksi vuonna 2009. Hänet kiinnitettiin Satakunnan Sotilassoittokunnan trumpetin äänenjohtajan virkaan keväällä 2010.

Pohjan Sotilassoittokunta on toiminut Oulussa yli 65 vuotta. Soittokunta on osa Pohjois-Suomen Sotilasläänin Esikuntaa. Pohjan Sotilassoittokunnan soittotoiminta on oleellinen osa maanpuolustustyötä. Pohjan Sotilassoittokunta esiintyy pääsääntöisesti Pohjois-Pohjanmaalla. Soittotoimintaa on Kalajoelta Kuusamoon.

Sotilassoittokunnan näyttävyys ja puhallinmusiikin monipuolisuus ovat jotain erilaista ja kiehtovaa. Sotilasmusiikki kuuluu kaikille. Sotilassoittokunnan marssisoitot, kutsunnat ja paraatit, esiintymiset erilaisten maanpuolustusjärjestöjen tilaisuuksissa sekä konsertit konserttisaleissa, kouluissa, laitoksissa ja kirkoissa ovat kuuluvin osa puolustusvoimien tekemää maanpuolustustyötä.

Pohjan Sotilassoittokunnan päällikkö ja kapellimestari on musiikkikapteeni Jaakko Nurila.

”Kirkko soikoon!” -konsertin ohjelmatuotto ohjataan Kalajoen seurakunnan kautta Kalajoen veteraanijärjestöille.