Kalajoen Joulutervehdys kirkossa 1.12.

Muusikot hyvällä asialla

Kalajoen Joulutervehdys kasvaa videosta konsertiksi, mutta kerää edelleen rahaa kaupungin lapsille ja lapsiperheille.

Viime vuonna suosituksi noussut Kalajoen Joulutervehdys saa jatkoa ja kasvaa tänä vuonna kirkkokonsertiksi. Konsertti järjestetään 1.12. ja siellä esiintyvät Janne Hietala, Tuomas Junnikkala, Hanna-Maria Laurila, Anne Vihelä, Noora Östberg, Jukka Kääntä ja kanttoriksi Kuopiossa opiskeleva Annuliina Ikäheimo.

Kun laulajia on näin paljon, on haasteena saada sovitettua yhteisiä kappaleita. Kappaleita on tarkoitus esittää 16. Nuoteista ja sovituksista vastaavat Antti Roslander ja Ville Palin.

- Perinteisistä joululauluista tehdään vähän erilaiset mutta kuitenkin ympäristöön sopivat versiot, Roslander lupaa.

- Kaikkien on tarkoitus laulaa kaksi kappaletta. Suurin osa esitetään duettona tai triona, ettei ohjelma vie koko iltaa, Janne Hietala jatkaa.

Hietalan tehtävänä on ollut kerätä laulajat mukaan ja vastata myös sponsoreiden keräämisestä.

Konsertin juontajana toimii Heikki Gummerus ja orkesteri on Joka Ohjelmien studio-orkesteri, jota on täydennetty vielä paikallisilla soittajilla. Orkesterissa on rummut, kaksi kitaraa, piano, haitari, basso, viulu, erilaiset rytmisoittimet, kolmihenkinen torvisektio sekä huilu. Äänentoistosta ja orkesterista vastaa Joka Ohjelmista Jouni Suonvieri.

Konsertista tehdään ensi kuun alkuun esittelyvideo ja tarkoituksena on myös videoida itse konsertti. Projektia voi seurata Facebookissa Kalajoen joulutervehdys 2015 -sivustolta ja video julkaistaan ensimmäisenä Kalajokiseudun nettisivuilla.

Hyvää koko vuodeksi

Viime vuonna kalajokisten laulajien ja soittajien tempaus keräsi MML:n paikallisille yhdistyksille yhteensä 6 400 euroa rahaa ja tänä vuonna halutaan kerätä kalajokisten lasten ja lapsiperheiden hyväksi 10 000 euroa. Rahaa kerätään myymällä ohjelmalehtisiä kirkkokonserttiin ja yritysten lahjoituksilla pyritään kattamaan peruskulut.

- Yksityisten ihmisten ostamien ohjelmalehtisten tuotot menevät lyhentämättömänä hyväntekeväisyyteen, Hietala kertoo.

Ohjelmalehtisille laitetaan suositushinta, mutta halutessaan hyväntekeväisyyden nimissä voi lahjoittaa suuremmankin summan. Lehtisiä myydään ennakkoon Joka Ohjelmien studiolla, Sandy Keltissä ja Kalajokiseudun toimituksessa.

- Vaikkei konserttiin pääsisikään, niin voihan ohjelmalehtisen ostaa lahjoituksen vuoksi, Hietala tuumaa.

Viime vuoden lahjoitus auttoi MLL:n paikallisia yhdistyksiä koko vuoden toiminnassa.