Esa Ruuttusen ja Haapaveden kamariorkesterin adventtikonsertti Kalajoen kirkossa

Oopperalaulaja Esa Ruuttunen ja Haapaveden kamariorkesteri konsertoivat joulun merkeissä Kalajoen kirkossa sunnuntaina 29.11. klo 18. Konsertin nimi ”Taivaan valoa ja rauhaa” kertoo sisällöstä paljon.Mukana on joululauluja kuten Jean Sibeliuksen joululaulut 0p. 1 ja uudempia vähemmän esitettyjä aiheeseen liittyviä Matti Makkosen sovittamia lauluja. Konsertin johtaa Timo Hannula.

Kuva: Seppo.J.SirkkaEsa Ruuttunen on tunnetuimpia suomalaisia baritoneja.Pitkän uransa aikana hän on ollut kiinnitettynä kansallisoopperan ja Savonlinnan solistikuntiin sekä vieraillut merkittävissä oopperataloissa Wienissä, Berliinissä, Munchenissä ja Lontoossa. Nivalan oopperassa 2004-2011 Ruuttunen oli kantavana voimana ja solistina kaikissa produktioissa.Hän konsertoi edelleen runsaasti ja viimeisimmät oopperarooli olivat Joonas Kokkosen Viimeisten kiusausten Paavon rooli Kouvolassa viime keväänä ja Benjamin Brittenin Nooan tulva temppeliaukion kirkossa Helsingissä syyskuussa,jossa Ruuttunen lauloi Nooan pääroolin.

Haapaveden kamariorkesteri on toiminut jo 30 vuotta.Soittajat ovat alueen musiikkiopistojen ja kansalaisopistojen oppilaita ja opettajia.Orkesteri konsertoi runsaasti ja viimeisin suururakka oli J.S.Bachin H-mollimessu viime pyhänpäivänä Jokilaaksojen oratoriokuoron kanssa.

Konsertin ohjelma