Uutiset - Kalajoen seurakunta

Kohtaaminen korostuu Kalajoen seurakunnan uudessa strategiassa

Uutinen Kalajoen seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 12.11.2015:

Kalajoen seurakunnan kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle uuden ”Kohtaamisen kirkko Kalajoella –strategian” hyväksymistä Kalajoen alueseurakunnan, Himangan ja Raution kappeliseurakuntien toiminnan suunnaksi vuoteen 2020. Strategian suunnittelu alkoi syyskuussa pidetyssä henkilöstön ja luottamushenkilöiden yhteisessä tulevaisuuspäivässä, jonka pohjalta kirkkoneuvoston valitsema työryhmä on valmistellut strategian.
Strategia on tehty kolmen kirkon yhdelle seurakunnalle, jonka arvot ovat usko, toivo ja rakkaus. Tehtävä on kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen ja rohkaista heitä välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta. Painopisteet on määritelty neljän otsikon alle, joita ovat: nostamme sanoman esiin, kosketamme kohtaamalla, rakastamme lähimmäistä ja arvostamme jäsenyyttä.

Taloustilanne kohentunut
Kalajoen seurakunta on saanut oikaistua talouden suuntaa selvästi vuoden 2015 vuoden aikana.  Kirkkoneuvosto päätti esittää kirkkovaltuustolle hyväksyttäväksi 67.000 euron ylijäämäistä talousarviota vuodelle 2016 sekä toiminta- ja taloussuunnitelmaa 2017-2018.
Kalajoen seurakuntakodin peruskorjaus on edennyt niin että salien odotetaan tulevan käyttöön marraskuun aikana. Budjetoidun 500.000 euron lisäksi neuvosto päätti 350.000 euron lisämäärärahan lisäämistä tämän vuoden talousarvion investointimäärärahaan.

Yhteistyö kiinnostaa, yhtymä ei
Kirkkoneuvosto hyväksyi Kalajoen seurakunnan vastauksen rovastikunnan tulevaisuustyöryhmän kyselyyn. Sen mukaan Kalajoen seurakunta on valmis ja avoin yhteistyötä koskevalle selvitykselle, jonka tarkoituksena on tiivistää yhteistyötä rovastikunnan seurakuntien kesken.   Yhteistyön mahdollisuuksia voitaisiin tutkia taloushallinnossa, väestökirjanpidossa sekä lähiseurakuntien kesken yhteisten virkojen ja ostosopimusten puitteissa. Kalajoen seurakunta ei ole tällä hetkellä valmis neuvottelemaan seurakuntayhtymästä.

Lähetysseuran kanssa palvelusopimus
Neuvosto päätti palvelusopimuksen tekemisestä Suomen Lähetysseuran kanssa. Sopimus yhdistää Lähetysseuran ja seurakunnan yhteistyön yhden sopimuksen ja helpottaa näin hallinnointia seurakunnan osalta. Kalajoen sopimuksen vuosittainen tavoitesumma on 20.000 euroa. Sopimuksen myötä hyväksyttiin Tansaniassa työskentelevä Pyhtilän perhe lähettisopimusperheeksi.

Nuorisotyöhön määräaikaiset työntekijät
Kirkkoneuvosto hyväksyi talouspäällikkö Liisa Ukonahon irtisanoutumisen seurakunnan talouspäällikön virasta 1.12.2015 alkaen. Nuorisotyönohjaaja Hanne Konttilalle myönnettiin virkavapautta 1.1.-30.4.2016 väliseksi ajaksi. Määräaikaisen nuorisotyönohjaajan virkaan päätettiin palkata Anja Siironen 1.1.-31.5.2016 ja Annika Lähteenmäki  4.1.-22.7.2016 välisiksi ajoiksi. Neuvosto hyväksyi henkilöstön kehittämissuunnitelman ensi vuodelle ja päätti esittää uutta luottamushenkilöiden palkkiosääntöä kirkkovaltuustolle hyväksyttäväksi.