Uutiset - Kalajoen seurakunta

Kalajoki on kolmen kirkon yksi seurakunta

Uutinen Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 25.11.2015

Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi uuden ”Kohtaamisen kirkko Kalajoella –strategian” Kalajoen alueseurakunnan ja Himangan ja Raution kappeliseurakuntien toiminnan suunnaksi vuoteen 2020. Strategian suunnittelu alkoi syyskuussa pidetyssä henkilöstön ja luottamushenkilöiden yhteisessä tulevaisuuspäivässä, jonka pohjalta kirkkoneuvoston valitsema työryhmä on valmistellut strategian.

Strategia on tehty kolmen kirkon yhdelle seurakunnalle, jonka arvot ovat usko, toivo ja rakkaus. Tehtävä on kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen ja rohkaista heitä välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta. Painopisteet on määritelty neljän otsikon alle, joita ovat: nostamme sanoman esiin, kosketamme kohtaamalla, rakastamme lähimmäistä ja arvostamme jäsenyyttä.

Strategia jalkautuu ensi vuoden toimintasuunnitelmassa, joka on ensi kertaa laadittu selkeillä tavoitteilla. Niiden toteutumista arvioidaan tulevan vuoden jälkeen.

Talouden tiukka linja jatkuu

Kalajoen seurakunta on saanut oikaistua talouden suuntaa selvästi vuoden 2015 aikana ja jatkaa tiukan talouden linjaa myös ensi vuonna. Seurakunnan maksuvalmius on parantunut parissa vuodessa kahdesta viikosta kolmeen kuukauteen. Sijaisia ei ole palkattu kuin pakottavissa tilanteissa ja henkilöstö on säästänyt toimintamäärärahoissa. Kirkkovaltuusto hyväksyi 67.000 euron ylijäämäisen talousarvion vuodelle 2016 sekä toiminta- ja taloussuunnitelman 2017-2018. Suurin muutos on toimintakuluissa, jotka laskevat kuluvan vuoden 3,456 miljoonasta 2,775 miljoonaan. Suurin vähennys on palkkakuluissa, joiden osuus verotuloista on 58 %. Toimintakate jää pitkästä aikaa alle kahden miljoonan. Verotuloennuste on 2,450 miljoonaa ja vuosikatteeksi jää lähes 300.000 euroa.

Investointimenot ovat vuonna 2016 yhteensä 105 000 euroa. Investointisuunnitelma sisältää Himangan ja Raution kirkkojen invaluiskien suunnittelun ja työn, muistolehdon muistomerkin Himangalle ja Kalajoen kirkon korjaussuunnittelun.

Kalajoen seurakuntakodin peruskorjaus on edennyt niin että seurakuntasalit on otettu jo käyttöön ja työt jatkuvat vielä nuorten tiloissa. Budjetoidun 500.000 euron lisäksi valtuusto päätti 350.000 euron määrärahan lisäämisestä tämän vuoden talousarvion investointimäärärahaan.

Valtuusto hyväksyi seurakunnalle uuden luottamushenkilöiden palkkiosäännön ensi vuoden alusta alkaen. 25 euron kokouspalkkiot maksetaan jatkossa kirkkoneuvoston lisäksi myös kirkkovaltuustolle ja rakennustoimikunnalle.

Huvilatonteille pitkä vuokra-aika

Kirkkovaltuusto päätti Himangan huvilatonttien vuokrauksen uusimista 25 vuodeksi ja edelleen tämän päätöksen alistamista Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin vahvistettavaksi. Uudet vuosivuokrahinnat ovat tontin koosta, rakennusoikeudesta ja sijainnista johtuen vajaasta viidestäsadasta vähän reiluun tuhanteen euroon. Pitkät vuokrasopimukset ovat myös vuokralaisille kiinnityskelpoisia.