Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Joulun lapsi on lahja meille kaikille

Vietämme parhaillaan adventin aikaa, jolloin valmistaudumme joulun juhlaan. Vuoden pimeimpään aikaan sytytettävät kynttilät adventtisunnuntaisin on vanha saksalainen tapa, joka on levinnyt Suomeen 1920-luvulla. Ensimmäinen adventtikynttilä symboloi odotusta, toinen jouluiloa, kolmas joulurauhaa ja neljäs rakkautta.

Tässä ajassa monet ihmiset kaipaavat rauhaa ja rakkautta. Eri puolilta maailmaa tulevat uutiset kertovat sodista, sairauksista, väkivallasta, köyhyydestä ja luonnon mullistuksista, jotka aiheuttavat pelkoa, surua ja rauhattomuutta. Myös rahan vallan seuraukset näkyvät yhä vahvemmin yhteiskunnassamme, kun vähävaraiset jäävät heikoille jarikkaat vaurastuvat.  Ajan tapahtumat ja asiat saattavat huolettaa ja rikkoa sisäistä rauhaamme.

Kiireen ja vaatimusten keskellä kaivataan armollista ilmapiiriä. On syytä pysähtyä myös pohtimaan, mikä on kohtuullista? Adventin sanoma muistuttaa siitä, että yksinkertainen elämä riittää. Tavallinen yhdessäolo on arvokkaampaa kuin hienot jouluvalmistelut ja kalliit lahjat.

Joulu mielletään kodin ja perheen juhlaksi. Erityisesti lasten aito ilo ja odotus puhuttelee. Jouluun sisältyvät perinteet tuovat myös muistoja vuosikymmenten takaa.  Monissa tilaisuuksissa ja toivottavasti kodeissa hiljennytään yhä jouluevankeliumin äärelle – ihmettelemään, kuinka Jumala erityisellä tavalla muistaa koko ihmiskuntaa. Tässä lehdessä kerrotaan ja kutsutaan seurakunnan järjestämiin joulunajan tapahtumiin, joissa kuuluu joulun hyvä rauhan sanoma.

Joulun sanomassa on syvimmältään kysymys Jumalan rakkaudesta ja lupauksen täyttymisestä. Raamattuun on kirjoitettu "vaimon siemenestä", Messiaasta, Kristuksesta Jeesuksesta, joka syntyi maailmaan "lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan." (Gal. 4:5) Joulun Messias on pääsiäisen Herra, joka voitti synnin ja kuoleman vallan.

Jumalan siunaus ei ole vain merkki maallisista lahjoista vaan se on koettavissa myös siellä, missä on pelkoa, sairautta, köyhyyttä, yksinäisyyttä ja onnettomuutta. Joulun lapsi on lahja meille kaikille. Jumalan valtakunnan sanoma on yhä siunauksen sana Jeesuksesta, jonka pyhä nimi ja kallis sovintoveri laskee Pyhän Hengen antaman ilon ja rauhan ihmisen sydämeen.

Olli Lohi

Kuva: Eveliina Pylväs