Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Ei helpompia tehtäviä!

Aamuhartaudessa nuoret eivät rukoilleet itselleen helpompia tehtäviä, vaan voimia ja viisautta selvitä nykyisistä tehtävistä. Osalle nuorista koulutehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa onkin suhteellisen helppoa ja toisille taas tehtävät tuntuvat ylitsepääsemättömiltä vuorilta.

Aikuisilla on aivan samat tuntemukset ja rukouksen aiheet viikon aikana, kun he taiteilevat työn tai työttömyyden ja perheen tarpeiden välillä. Toisilla rukoukset painottuvat enemmän ajankäyttöön ja toisilla talouteen liittyviin asioihin. Näin vatsatauti ja flunssa –aikana rukoukset keskittyvät erityisesti myös terveyteemme.

Nuorten aamuhartaudessa esittämä pyyntö on pysäyttävä – ainakin sen pitäisi olla. He eivät pyytäneet vähentämään tai pois ottamaan mitään. He eivät pyytäneet itselleen mitään lisää, ei mitään mahdotonta. Vain voimia ja viisautta nuoret pyysivät. He olivat oikeastaan tyytyväisiä yleisesti elämäänsä, mutta kaipasivat rohkaisua selvitä heille annetuista tehtävistä. Nuoret eivät olleet siis luovuttamassa taakkansa alla. He rukoilivat eväitä ja karttaa, jotta jaksaisivat ja osaisivat valloittaa vuoren. Nuoret, kaiken ikäiset kristityt tietävät, uskovat ja luottavat siihen, että Jeesus auttaa hädässä.

Pian alkaa perinteinen yhteisvastuukeräys. Keräyksen avulla me voimme vastata jonkun lähimmäisemme rukoukseen. Jumala käyttää meitä ihmisiä niin monella eritavalla helpottamaan lähimmäisemme avuntarvetta, ettemme edes itse tiedä olevamme aina Hänen välikappaleitaan.

…Rukoile ja työtä tee, muu Luojalle jää.
Ajallansa työsi kantaa saa hedelmää.
Vaikka oma voimasi on vaatimaton,
vierelläsi voimallinen Jumala on…

Tanja Vähäoja,
nuorisotyönohjaaja