Kuvia ja juttua kolmannen adventtisunnuntain jumalanpalveluksesta ja vapaaehtoisjuhlasta

Tästä linkistä kuvagalleriaan:

Vapaaehtoistyöstä saa hyvän mielen

Lähes 150 hengen vapaaehtoisjoukko täytti sunnuntaina Kalajoen uudistuneen seurakuntakodin. Himangan ja Raution kappeliseurakuntien ja Kalajoen alueseurakunnan yhteisessä kohtaamisessa kaikui iloinen puheensorina, kun koolla oli seurakunnan erilaisissa tehtävissä toimivat ihmiset. Mukana oli ainakin kuorolaisia, diakonian ja lähetyksen parissa työskenteleviä, satamakirkkolaisia, tuomasmessulaisia, pyhäkoulunopettajia ja juttutupalaisia.

Olemme sidoksissa toisiimme

Kirkossa pidetyllä jumalanpalveluksella aloitetussa juhlapäivässä lauloivat Himangan ja Kalajoen kirkkokuorot. Kappalainen Jukka Kesola muistutti saarnassa, että olemme aina sidoksissa toisiin ihmisiin ja että vapaaehtoistyössä palvellaan aina lähimmäistä ja sitä kautta Kristusta.

Mainion ohrapuuron ja Raution mieskuoron laulujen jälkeen kirkkoherra Kari Lauri kiitteli vapaaehtoisia ja sanoi seurakuntalaisten ottavan entistä enemmän vastuuta tulevaisuuden kirkosta. Se haastaa myös työntekijät enemmän työkumppanuuteen. Lauri kertoi vanhan tarinan kolmesta rakentajasta, joilta kysyttiin, mitä he tekevät. Yksi sanoi hakkaavansa kiveä, toinen muuraavansa seinää ja kolmas rakentavansa Kristuksen kirkkoa. ”Me emme aina itse huomaa kuinka oman tehtävän kautta rakennamme ja viemme eteenpäin tätä Kristuksen kirkkoa. Kaikki tehtävät ovat tärkeitä.” Lauri muistutti, että myös osallistuminen on tärkeää. Sekin on vastuunkantamista.

Kyllä sää siellä bassossa pärjäät

Lähetyssihteeri Anna-Maija Pahkala oli valinnut joitakin paikalla olevia haastateltaviksi. Siinä selvisi, että vapaaehtoiseksi tullaan useimmin toisen ihmisen kutsusta. Valto Alajoki muisteli, että häntä pyydettiin aikoinaan kirkkokuoroon rohkaisevasti ”kyllä sää siellä bassossa pärjäät”. Aarne Utriainen kertoi vuosia sitten kokemansa kahvihetken Lontoon merimieskirkossa olleen se alkukokemus, joka sai hänet tulemaan mukaan Kalajoen satamakirkon toimintaan.

Vaikka vapaaehtoistyö vie aikaa ja jonkin verran rahaakin, antaa se haastateltavien mielestä monin verroin enemmän. Vuorollaan he listaavat hyvän mielen lisäksi saaneensa elämänsisältöä, uusia ystäviä, henkireiän arkeen, mahdollisuuden palvelemiseen ja tiimissä työskentelyyn sekä iloa kohtaamisista. Haapakosken Kaija kertoo saavansa hyvän mielen siitäkin, kun saa kuunnella Raution Juttutuvalla kokoontuvan miesten viisasten kerhon viisauksia.

Rohkeasti mukaan

Pernun Soini toivoi työntekijöiltä kärsivällisyyttä, kun esimerkiksi Himangan miesten lauluryhmässä vedetään välillä 11-äänisestikin. Seurakunnalta haastateltavat toivovat ennen kaikkea tiloja ja työkaluja, koulutusta ja tukea. Sunnuntain kaltainen yhteinen virkistyspäivä sai kaikilta positiivista palautetta. He rohkaisevat uusia vapaaehtoisia rohkeasti mukaan. Rasmuksen Seppo kaipasi Kalajoen kirkkokuoroon mukaan nuorempaakin väkeä. Sama toive on kaikissa tehtävissä. Kirkkoherra muistutti vielä lopuksi, että nyt tarvittaisiin erityisesti ehtoollisen jakajia. Koulutus järjestetään alkuvuodesta. Seurakunnan vapaaehtoistehtäviä on koottu seurakunnan verkkosivuille. Etusivulta löytyy banneri ”Tule vapaaehtoiseksi” ja sitä kautta voi myös ilmoittautua sähköisesti mukaan.

Kun pahasti Tiinasen Paavon aksentilla puhunut joulupukki oli tonttujensa kanssa jakanut lahjat, päästiin torttukahveille ja yhdessäolosta virkistyneenä kotimatkalle. Niin se vain on, että innostunut innostaa muitakin mukaan.

Jussi Leppälä

Kuvat: Jussi Leppälä

Kalajoen seurakunnan vapaaehtoisjuhlassa Anna-Maija Pahkalan haastateltavina olivat mm. vas. Kari Latvala, Sirpa Kari, Margit Latukka, Jaana Kattilakoski, Kaija Haapakoski, Airi Järvinen, Soini Pernu, Ulla ja Valto Alajoki ja Soili Pernu.