Uutiset - Kalajoen seurakunta

Kalajoen kirkkotilan konserttikäytölle selkeät linjaukset

Uutinen Kalajoen seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 15.12.2015:

Kalajoen seurakunnan kirkkoneuvosto hyväksyi kirkkomusiikkityön konserttitapahtumien linjaukset kirkkotilan käytössä. Kirkon tilavuokraa ei peritä oman paikkakunnan musiikkiopistoilta eikä kansalaisopistoilta tai kulttuurikehittämishankkeilta, eikä myöskään, jos konsertti järjestetään yhteistyössä seurakunnan kanssa.  Tällöin kanttorien toimesta voidaan ehdottaa yhteistyötä siten, että ohjelmatuloista seurakunta saa flyygelirahastoon 2-3 euroa myytyjen ohjelmien hinnasta.

Toisen puolen kirkossa pidetyistä konserteista muodostavat ne konsertit ja musiikkitilaisuudet, joissa ulkopuolinen taho vuokraa kirkon ja huolehtii tilaisuuden markkinoinnin, lipunmyynnin ja ylipäätään kaikki käytäntöön liittyvät asiat.   Näissä tapauksissa ulkopuolisille kirkon vuokra on 750 euroa + alv ja kirkkotilaan pääsee vain lippua vastaan. Konsertin ohjelmiston täytyy olla kirkkoon sopiva.  Ohjelma tarkistetaan etukäteen kanttorien ja/tai kirkkoherran toimesta. Kirkkotilassa voidaan käyttää valaistusta vain harkiten ja kirkkotilaan sopivasti, valot eivät saa välkkyä eikä savuja voi käyttää lainkaan.

Kalajoen kirkkotilaan voidaan myydä ennakkoon 750 lippua tai ohjelmaa.  Ovilta voidaan tämän jälkeen myydä vielä 150 lippua tai ohjelmaa. Himangan kirkkoon voidaan myydä yhteensä 500 ja Raution kirkkoon yhteensä 370 lippua tai ohjelmaa.

Tukea Namibian raamatunkäännöstyölle

Kirkkoneuvosto hyväksyi Himangan kappelineuvoston esityksen Suomen Pipliaseuran kanssa tehdyn lähetystyön nimikkosopimuksen muuttamisesta siten, että Kalajoen seurakunnan kohteena on jatkossa työ uusien raamatunkäännösten julkaisemiseksi Afrikassa Namibiassa ndongan ja kuanjaman kielillä. Himangan seurakunta on solminut nimikkosopimuksen Suomen Pipliaseuran kanssa vuonna 1990. Sopimuksen tavoitesumma on 3000 euroa vuodessa ja kohteena on aikaisemmin ollut Venäjän Suomen sukuisten parissa tehtävä raamatunkäännöstyö, joka alkaa nyt olla loppusuoralla.

Muutoksia henkilöstön työnkuviin

Kirkkoneuvosto päätti julistaa tammikuussa haettavaksi Himangan kappeliseurakunnan suntio-siivooja toimen. Diakoni Maria Orjalan tehtäväkuvaa päätettiin muuttaa siten, että hänen vastuulleen kuuluu nuorisotyönohjaaja Markus Lindellin virkavapaan ajan kasvatus- (varhaisnuoriso- ja nuorisotyö) ja diakoniatyö Himangan kappeliseurakunnassa.   Lähetyssihteeri Anna-Maija Pahkalan tehtäväkuvaan kuuluu jatkossa vastuu Raution kappeliseurakunnan diakoniatyöstä.   Diakonissa Ulla Ketonen vastaa avustustyöstä Kalajoen alueseurakunnan ja Raution kappeliseurakunnan alueella kappalainen Jukka Kesolan tukemana.   Tehtäväkuvien muutokset tulevat voimaan 1.1.2016.

Kirkkoneuvosto päätti suosittella Oulun hiippakunnan tuomiokapitulille palkattoman virkavapaan myöntämistä seurakuntapastori Ilpo Parviaiselle 14.3.-30.9.2016 väliselle ajalle. Parviainen hoitaa ko. ajan Puolustusvoimien palveluksessa va. sotilaspapin tehtäviä.

Sisäiselle valvonnalle ohjeet

Kirkkoneuvosto hyväksyi seurakunnalle sisäisen valvonnan ohjeen. Sisäisen valvonnan tehtävänä on varmistaa kohtuullisella varmuudella, että seurakunnan toiminta ja hallinto on hoidettu asiallisesti, laadukkaasti ja lainmukaisesti. Tavoitteena on seurakunnan joustava, avoin ja tuloksellinen toiminta ja hallinto. Tavoitteena on myös auttaa seurakunnan johtoa havaitsemaan seurakunnan toimintaan liittyvät riskit ja varmistaa, että ne pysyvät hyväksyttävällä tasolla. Seurakunnan työsuojelupäälliköksi valittiin talouspäällikkö Riika Nevanperä. Luvan antaneiden luottamushenkilöiden yhteystiedot päätettiin julkaista seurakunnan verkkosivuilla. Tarkoitus on helpottaa seurakunnan jäsenten mahdollisuuksia ottaa yhteyttä luottamushenkilöihin.

Neuvostolle annettiin tiedoksi, että Kalajoen seurakuntakodin käyttöönottojuhla on sunnuntaina 10.1.2016 jumalanpalveluksen jälkeen.