Kiitos kalajokisille joulumielen jakamisesta

Jokelan pappilan kellarissa on ollut joulun alla vilskettä, kun seurakunnan diakoniatyö on jakanut ruokakasseja avustuksen tarpeessa oleville.
- Tänä vuonna saatiin ennätysmäärä jaettavaa, sillä yhteistyössä LC Kallattarien, paikallisten kauppiaitten, seurakunnan vapaaehtoisten ja yksittäisten lahjoittajien kanssa toteutettu Joulun tähti –keräys tuotti ennakoitua paremmin. Ja kun tähän lisätään vielä paikallisilta yrityksiltä saadut tuotteet ruokakasseihin ja lahjoitukset paikalliseen diakoniarahastoon, niin jaettavaa on ollut mukavasti, toteavat seurakunnan diakoniatyöntekijät Ulla Ketonen ja Maria Orjala iloisesti.
Avun tarvettakin on runsaasti, sillä Kalajoen, Raution ja Himangan alueella ruokakasseja jaetaan yhteensä noin 170 kappaletta, niin vähävaraisille yksinäisille kuin myös perheille.
- Ruokakassi myönnetään jokaiselle tarvitsevalle keskustelun jälkeen, kertoo Ulla. –Moni on kiitellyt ja todennut, että apu on tullut todella tarpeeseen, jatkaa Maria.
Avun tarve voi johtua muuttuneesta taloudellisesta tilanteesta työttömyyden, eron tai sairastumisen myötä. Se voi kohdata ketä tahansa meistä, toteavat diakoniatyöntekijät. Lisäksi pitkittynyt vaikea taloustilanne voi korostua joulun aikaan, kun menoja on monenlaisia.
- Joskus pienikin apu voi pitää pinnalla ja auttaa tilanteessa eteenpäin. Hyvää joulumieltä lisäsi myös se, että lähes jokainen jouluavustuksen hakija pysähtyi vielä kahville. Kupposen ääressä vaihdettiin tunnelmia joulun odotuksesta ja tämänhetkisistä elämäntilanteista, kertaa Maria.

Pappilan kellarin hyllyille oli kertynyt runsaasti ruokalahjoituksia muun avun lisäksi. Kuva: Jarmo KetonenPappilan kellarista jaettiin joulun alla myös Joulupuu-keräyksen lahjapaketit vähävaraisille lapsiperheille. Keräys toteutettiin yhteistyössä seurakunnan diakoniatyön, kaupungin sosiaalitoimen, Kalajoen kauneuspisteen ja vapaaehtoisten kesken.
- Alle 17-vuotiaiden lasten paketteja jaetaan kaupungin alueelle noin 150. Lahjapakettien määrä on yllättänyt monet lahjoitukseen osallistuneet. Avun tarvetta on maailmalla, mutta myös täällä lähellä, toteavat Anna-Maija Himanka ja Marjaana Juola, jotka ovat olleet mukana organisoimassa Joulupuu-keräystä.

- Kaunis kiitos vielä kaikille lahjoituksiin osallistuneille, sillä te kaikki olitte osaltanne tuomassa joulumieltä useille kalajokisille lapsille ja aikuisille. Lähimmäisistä välittäminen on todella näkynyt kalajokisten toiminnassa, kiittelevät Ulla ja Maria.