Kalajoen seurakunnan ruskaretki Lappiin 30.8.-4.9.2016

Auringonlasku Saanan päällä (Kuva: Jussi Leppälä)Enontekiö,  Kilpisjärvi ja Hetta,  käydään myös Ruotsin Karesuvannossa ja Norjan Altassa. Retken hinta 440 €, johon sisältyy matka linja-autolla, yöpyminen kahden hengen huoneissa, 2 yötä Kilpisjärven lomakeskus Tundreassa, 3 yötä Hetan majatalon hotellissa, puolihoito ja pääsymaksut vierailukohteisiin. Mahdollisuus patikoida mm. Saanan päälle, Kolmen valtakunnan rajapyykille ja Hietajärven ”laguunille”.   Tutustumiskäynnit mm. Laestadius pirttiin, porotilalle ja retkipäivä Norjan Altaan. Tiedustelut matkanjohtajalta khra Kari Laurilta puh. 044 7229000 tai www.kalajoenseurakunta.fi.  Ilmoittautumiset khranvirasto p. 08-4640530 huhtikuun loppuun mennessä.
Tervetuloa mukaan eri puolilta seurakuntaa.

Kalajoen seurakunnan ruskaretki Lappiin 30.8.-4.9.2016 ohjelma.

• mukaan kutsutaan seurakuntalaisia Himangalta, Rautiosta ja Kalajoelta.  Kyseessä on koko seurakunnan yhteinen retki.

Ti 30.8.

• klo 8 lähtö Kalajoen seurakuntakodin pihasta.  Oman auton voi jättää parkkipaikalle.
  • klo 10 pieni tauko Limingan Tupoksen ABC
  • klo 11.30 Ruokailu Simon vanhassa pappilassa.
  • klo 13.00 Pysähtyminen Kukkolankoskilla, Tornion rajajoki, Ruotsi toisella puolella.
  • klo 15.30 kahvitauko Kolarissa
  • klo 19.00 saapuminen Kilpisjärvelle, Kilpisjärven lomakeskus Tundrea.
  • klo 20.00 Kevyt ruokailu/iltapala.

Ke 31.8.

• klo 7-8.30 aamiainen
  • klo 9.00 tutustuminen Helsingin Yliopiston biologiselle asemalle
  • klo 10.00 lähtö Malla-laivalla Kilpisjärvelle
  • klo 11.00 saapuminen Kolmen valtakunnan rajapyykille, tänne päättyi Lapin sota v. 1945, hartaushetki ja eväiden syönti, sen jälkeen paluu (patikointimatka n. 3 km suuntaansa)
  • klo 13.30 kahvitauko Kilpisjärven retkeilykeskuksessa (paikka bongata kuuluisuuksia)
  • klo 14-18 Saanan valloitus hyväjalkaisille.  Upeat näköalat, voi kiivetä polkua ja portaita lyhyenkin matkan, mutta jo reitin alkupuolella todella upeat maisemat.
  • Vaihtoehtoisesti vapaata, voi kävellä Kilpisjärven kylän raittia, käydä kaupassa ja viettää rauhallista iltapäivää yksin tai muiden kanssa yhdessä, erillinen linja-autokuljetus halukkaille Kilpisjärven lomakeskukseen Tundreaan.
  • klo 17.00 Ruokailu majapaikassa alkaa,  Saanan kävijöille myöhemmin.
  • klo 19-21 Saunat
  • klo 21.00 Iltahartaus

To 1.9.

• klo 7-9 aamiainen
  • klo 9.30 lähtö alaspäin Suomineidon käsivartta pitkin Karesuvantoon, (n. 110 km).
  • klo 11.00 tutustuminen Karesuvannon kirkkoon ja Laestadiuksen pirttiin Ruotsin puolella, käynti Suomen Karesuvannon kappelissa.
  • klo 13.30 saapuminen Hettaan (matkaa Karesuvannosta n. 60 km)  ja tutustuminen Luontokeskus Sierri (kahvila)  ja pieni patikointi 1 km Jyppyrälle, josta avautuvat upeat näköalat tunturimaisemiin.
  • klo 15.00 majoittuminen Hetan majataloon, hotelliin.
  • klo 17.00 Ruokailu
  • klo 19.00 Iltahartaus sanan ja virren kanssa

Pe 2.9.

• klo 6.00-7.00 aamiainen hotellissa
  • klo 7.30 lähtö Norjan Altaan, jonne matkaa n. 210 km suuntaansa.   Koko päivän retki.
  • matkalla upeat ja karut Lapin maisemat, puusto pienenee ja loppuu,  Altan kalliot, joiden halki tie kulkee.   Perillä Altan museo, jäämeri ja kaupunki kauppoineen.
  • paluumatkalla käynti Kautokeinon Hopeapajalla, joka on ainutlaatuinen, taiteen ja kulttuurin paikka.   Siellä kahvimahdollisuus.
  • klo 19.00 Illallinen Hetan majatalossa.

La 3.9.

• klo 7-9 aamiainen Hetan majatalossa
  • klo 9.30 lähtö Hietajärvelle Ketomellaan.   (ajomatka Vuontisjärven-Peltovuoman kautta Ketomellaan n. 40 km)  Makkarat ja kahvinkeittovälineet matkassa.  Perillä metsähallituksen rakentama uusi ja iso laavu.     Kävelymatkaa 2,5 km hyvää kangasmaastoa pitkin.   Perillä ”laguuni” kaunis hiekkapohjainen erämaajärvi.    Säävaraus.
  • klo 13.00 käynti paikallisella Porotilalla, Jouni Eiralla Peltovuomassa, paluumatkalla.
  • klo 14.30-17 mahdollisuus tutustua Hetan kyläkauppaan ja kirkonkylän keskustaan
  • klo 17.00 Illallinen Hetan majatalossa
  • klo 19.00 Yhteinen illanvietto viikon kokemusten kanssa, iltahartaus.

Su 4.9.

• klo 8-10 aamiainen
  • klo 11 Messu Hetan kirkossa, toim. Kari Lauri (kuuluisa alttaritaulu, jossa Ylösnoussut Kristus siunaa Lapin kansaa sen arkisen elämän keskellä)
  • klo 11.30 kotimatka alkaa.  (matkaa kotiin n. 610 km)
  • klo 15.30 Käynti Ikean tavaratalossa Ruotsin Haaparannassa (jos matkalaisille kiire, tämä on helppo jättää käymättä)
  • klo 17.00 Ruokailu Tornion ABC
  • n. klo 22.00 saapuminen Kalajoelle

Hetan Majatalossa on sauna lämmin jokaisena iltana, erikseen miehille ja naisille.   Kahden hengen huoneet niin Kilpisjärvellä kuin Hetan majatalossa.