Yhteisvastuu 2016 Kalajoen seurakunnassa

Yhteisvastuulounas ja keräyksen aloitus sunnuntaina 7.2. messun jälkeen Himangan seurakuntakodilla. Lounaana uunilohi, lihakastike, kasvisgratiini, jälkiruokana kahvi ja piirakka. Hinnat 15 euroa, 10 euroa alle 15-vuotiaat, työttömät, opiskelijat ja alle 7-vuotiaat ilmaiseksi.

Hernekeittolounas, rieska Ja laskiaispullakahvit laskiaistiistaina 9.2. klo 11 - 13.30 Kalajoen seurakuntakodilla ja klo 12 - 14 Himangan seurakuntakodilla. Hinnat 8 euroa aikuinen, 3 euroa lapsi ja alle 5 v. ilmainen. Hernekeittoa voi ostaa omiin astioihin 7e/litra ja laskiaispullia 5e/4 kpl.

Rippikoululaisten yhteisvastuukeräystempaukset
To 11.2. Talviriparin, päiväriparin ja muualla rippikoulun käyvät nuoret sekä partiolaiset keräsivät lippailla Kalajoen keskustassa ja kaupoissa. Illan tuotto yhteisvastuulle oli yhteensä 1035 euroa. Kiitos kerääjille ja lahjoittajille!

To 18.2. klo 16.30 Syöte 1, Syöte 2 ja Ruonalla rippikoulun käyvien nuorten kokoontuminen Kalajoen seurakuntakodille, keräysinfo ja lippaiden jako, jonka jälkeen keräys Merenojan, Plassin, Vuorenkallion ja kirkon seudulla, lopuksi pizzailtapala, illassa mukana Annika, Anja, Maria, Olli ja Ulla.

Konserteista ym. yhteisvastuutapahtumista ilmoitetaan myöhemmin.

Jos haluat tulla vapaaehtoiseksi yhteisvastuukerääjäksi ota yhteys diakoniatyöntekijään:
Ulla Ketonen, Kalajoki, p. 044-7229006
Maria Orjala, Himanka, p. 044-7229026
Anna-Maija Pahkala, Rautio, p. 044-7229023

Yhteisvastuu 2016 torjuu nuorten syrjäytymistä (kuva Veikko Kähkonen)Yhteisvastuu 2016 torjuu nuorten syrjäytymistä Suomessa ja Ugandassa

Suomessa yhteisvastuuvaroin tuetaan nuorten elämänhallintataitojen kehittymistä ja osallisuutta partiotoiminnan avulla. Syrjäytymisvaarassa olevia nuoria etsitään ja ohjataan partion pariin muun muassa tukemalla köyhistä perheistä tulevien nuorten partioharrastusta. Keräysvaroin tuetaan myös Sisupartiotoimintaa, jossa mukana olevat lapset ja nuoret ovat pääosin aisti-, liikunta- ja kehitysvammaisia. Avun vie perille Suomen Partiolaiset.

Ugandassa Yhteisvastuu tukee nuorten ammattikoulutusta ja toimeentuloa. Länsi-Ugandaan, Rwamwanjan pakolaisleirille, on rakenteilla ammattikoulu, johon valitaan opiskelijoiksi kaikkein heikoimmassa asemassa olevia pakolais- ja ugandalaisnuoria. Koulussa voi opiskella mekaniikkaa sekä rakennus-, hotelli- ja maatalousalaa. Koulutukseen sisältyy työharjoittelu, jossa nuoret saatetaan yhteen tulevien työnantajiensa kanssa. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Opiskelu tuo iloa nuorten arkeen Ugandassa (kuva VilleAsikainen)Keräys käynnistyy 7.2.2016 ja jatkuu 1.5. asti. Keräyslupa on voimassa koko vuoden ajan, mutta aktiivisin keräyskausi ajoittuu helmi-huhtikuulle.