Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Hätänumeroita

Työyhteisömme osallistui ensiapukurssille viime syksynä. Ne taidot on päivitettävä silloin tällöin. Itse olen enemmän kauhusta kangistuja kuin toimija tosi tilanteessa. Mutta yksi asia jäi kurssilta kirkkaana mieleen, hätänumero 112. Jos et muuta osaa, niin soita hätänumeroon. Kerro mitä on tapahtunut ja missä. Vastaa kysymyksiin ja toimi ohjeiden mukaan. Puhelua ei saa lopettaa, ennen kuin siihen annetaan lupa. Tätä numeroa käytetään silloin, kun on kysymyksessä fyysinen tai henkinen hätä. Entä sitten, kun ihmisellä on hengellinen hätä? Silloin soitetaan Jumalan ”hätänumeroon” 5015. Psalmin 50 jakeessa 15 sanotaan: ”Huuda minua avuksi hädän päivänä! Minä pelastan sinut, ja sinä kunnioitat minua.” Juuri alkanut paastonaika tarjoaa sopivan ajan tälle puhelulle. Uuden alkamisen mahdollisuus on tarjolla jokaiselle. Tarvitaan yhteydenotto, huuto Jumalan puoleen. ”Syvyydestä minä huudan sinua, Herra. Herra, kuule minun ääneni.” Tarvitaan kuuntelemista. Mitä Jumala minulta kysyy, mitä hän puhuu, miten ohjaa minua? Tätä yhteyttä Jumalan puolelta ei katkaista koskaan. Siitä on vakuutena tyhjä risti. Pidetään linjat auki, ollaan kuulolla, kysellään. Kaiken takana on Rakkaus.
Anna-Maija Pahkala