Nyt Kalajoen seurakunnan kaikissa kirkoissa gluteenitonta ehtoollisleipää

Gluteeniton kirkkopyhä 14.2.2016 Himangalla

Kalajoen seurakunnan kaikissa kirkoissa tarjoillaan ystävänpäivästä alkaen vain gluteenitonta ehtoollisleipää. Tähän mennessä sitä on pitänyt erikseen pyytää. Ehtoollisleipä on nyt kaikille sama.   Gluteeniton ehtoollisleipä oli aluksi selvästi kalliimpaa, mutta sen hinta on laskenut. Monissa seurakunnissa on päädytty samaan käytäntöön. Se helpottaa gluteenittomalla ruokavaliolla olevia ihmisiä. Jos nauttii ehtoollista vieraassa kirkossa, kannattaa ehtoollisleipää jakavalta papilta tarkistaa, onko leipä gluteenitonta.

Kuva: Kari LauriRuokavalion kanssa tarkkana

Gluteeniton kirkkopyhä kokosi mukavasti väkeä viime sunnuntaina Himangalle. Keliaakikkoja oli sekä Kokkolan seudun että Ylivieskan seudun yhdistyksistä. Mukana oli myös Pohjois-Suomen Keliakialiiton aluevastaava Minnaleena Ollanketo. Hän kertoi ajankohtaisista asioista ruokavalioon ja terveyteen liittyen. Tapaamisen yksi merkitys oli vertaistuki. Sairaus on hoidettavissa tiukalla ruokavaliolla. Sen toteuttamisessa on omat haasteensa. Kaikki eivät ymmärrä, että ruokavalion suhteen tulee olla mahdollisimman tarkka. Vuosittaiset teemaviikot Keliakialiiton kautta pyrkivät tätä tietoisuutta kertomaan. Gluteenittomat tuotteita ei saa käsitellä muuta kuin puhtailla veitsillä. Pullat ja leivät on oltava eri lautasella ja tarjolla tulee olla eri levitteet. Pöydässä gluteenittomat tuotteet tulee sijoittaa niin, ettei niiden päälle pääse tippumaan viljatuotteiden murusia. Internetistä löytyy hyvää tietoa asiasta ja mm. hyviä ohjeita leivontaan.

Kuva: Kari LauriPohjois-Suomen Keliakialiiton aluevastaava Minnaleena Ollanketo (Kuva: Kari Lauri)