Uusi Ääni -kuoro Kalajoen kirkossa

Sunnuntai-iltana 3.4. klo 18 Oulunsalolainen Uusi Ääni –kuoro konsertoi Kalajoen kirkossa. Kuoroa johtaa Oulunsalon seurakunnan kanttori Pirjo Mäntyvaara. Kuoron säestäjänä ja urkurina toimii Miikka Lehtoaho.

Uusi Ääni on oulunsalolainen sekakuoro, joka on perustettu vuonna 2008. Kuoron tärkeimpänä tehtävänä on rikastuttaa kotiseurakunnan jumalanpalvelus- ja musiikkielämää sekä tarjota seurakuntalaisille mahdollisuus osallistua seurakunnan toimintaan musisoimalla. Ohjelmisto koostuu monipuolisesti eri tyylilajeista. Aikajana ulottuu gregoriaanisesta laulusta nykyaikaan ja tyylilajit tekstimusiikista gospeliin. Tavoitteena on koota mielekkäitä ja toimivia kokonaisuuksia, joiden sisältö vaihtelee projektista toiseen. Mukana on ollut keskeistä perinteistä hengellistä kuorokirjallisuutta, jumalanpalveluskäyttöön sävellettyjä ja sovitettuja uusia teoksia, afrikkalaisia rytmejä ja Taizé-lauluja.

Kuoron esikoislevy, Balsamia, julkaistiin syyskuussa 2015. Levylle on koottu lauluja, jotka ovat tulleet kuorolle tärkeiksi matkan varrella. Lauluja, joiden sisältö tai musiikillinen toteutus ovat puhutelleet kuoroa. Tavoitteena oli myös tarjota jotain uutta kuultavaksi. Levyltä löytyykin kaksi Mikko Sidoroffin ja neljä Juha Piston teosta, jotka on nyt äänitetty ensimmäisen kerran.

Balsami on kielikuva jostain parantavasta ja lohduttavasta. Toivomme, että näiden laulujen kautta voimme kulkea hetkisen kuulijoidemme rinnalla sekä jakaa sitä voimaa, lohtua ja iloa, jota olemme itse näitä laulaessamme saaneet.

Kuoronjohtaja Pirjo Mäntyvaara on opiskellut kirkkomusiikkia Oulun konservatoriossa (2003) ja Sibelius-Akatemiassa, josta hän valmistui musiikin maisteriksi keväällä 2008 pääinstrumenttinaan laulu. Kesäkuussa 2011 hän suoritti Oulun seudun ammattikorkeakoulussa (OAMK) laulun erikoistumisopinnot ja joulukuussa 2011 musiikkipedagogin tutkinnon.