Uutiset - Kalajoen seurakunta

Vierelläkulkijaa tarvitaan

Sielunhoito, vierellä kulkeminen ja kuunteleminen, on keskeisintä seurakuntatyötä. Kalajoen seurakunta panostaa kevään ajan tähän työhön palkkaamalla osa-aikaisesti sielunhoitoterapeutti Aino Junttilan määräaikaiseen tehtävään. Junttila työskentelee kevään ajan diakonian saralla surupiirin vetäjänä, koti- ja laitoskäynneillä sekä olemalla tavattavissa. Palkkapesti päättyy seurakunnan saatua täytettyä seurakuntapastorin viran kesän kynnyksellä.

Aino Junttila haluaa koota seurakunnan vapaaehtoisia sielunhoidon koulutuksen saaneita ihmisiä yhteen ja miettiä sopivia kanavia toiminnalle. Ainakin Tuomas-messuissa ja Jumala kuulee –rukousilloissa sielunhoito on mukana. Junttilan tavoitteena on sielunhoitotyön verkostoituminen Punaisen Ristin ystäväpalvelun, kotisairaanhoitajien ja kotiavustajien sekä kylien aktiivisten seurakuntalaisten kanssa.

Junttilan mukaan ihminen käy yleensä läpi kolmen T:n tien ennen sielunhoitajalle tuloaan. Aluksi ihmisen on tunnistettava oma huono olonsa. Sen jälkeen on tunnustettava huono olo omalle itselleen. Lopuksi on toimittava eli lähdettävä hakemaan apua. Sieluhoitoterapiassa pyritään auttamaan ihmistä hänen sisäisissä ongelmissaan kristillisen ihmiskäsityksen pohjalta yksityisyyttä, yksilöllisyyttä ja itsemääräämisoikeutta kunnioittaen. Työn tavoitteena on ihmisen kokonaisvaltaisen eheytymisen tukeminen.

Aino Junttila rohkaisee ottamaan henkilökohtaisesti yhteyttä. Numerossa 044-7229025 päivystävällä Junttilalla on toimipiste Kalajoen seurakuntakodin Oikos -tilassa.