Iktys-kvartetin kevätkonsertti Kalajoella

Kalajokinen Iktys-kvartetti esiintyy keväisissä tunnelmissa 22.5. klo 19 Kalajoen seurakuntatalolla. Kvartetin on perustanut n. 15 vuotta sitten kanttori Veli Ainali. Kvartetissa laulavat Eija Rahja sopraano, Mirja Taari, altto ja Kauko Erkkilä, tenori ja Veli Ainali, basso. Kvartetin lisäksi ohjelmassa on yksinlauluja ja duettoja sekä Kauko Erkkilä soittaa nokkahuilusooloja. Säestystehtävissä toimii myös kesäkanttori Taija Korri.

Konserttiohjelmassa on mm. Melartinin ja Merikannon lauluja niin sooloina kuin duettoina päätyen rakastetuimpaan lauluun ”Oi kiitos sä Luojani armollinen”. Kvartetin runsaasta ohjelmistosta kuullaan mm. Madetoja, Klemetin ja Nybergin lauluja sekä kalajokisen oman säveltäjän Oskari Metsolan kiitoslaulu ”Niin ihanaa on ylistää”. Keski-Pohjalaisia lauluja edustavat myös tunnetut Konsta Jylhän ”Suvivirsi” ja Eero Erkkilän ”Mereen vaipuu aurinko”.

Yhteislaululla on myös merkittävä osa ohjelmassa, kuten Veli Ainalin johtamissa Kalajoen sekakuoronkin vastaavissa konserteissa. Mitäpä olisi kevät ilman yhteislauluja ”Jo Karjalan kunnailla”, ”Oi katsohan lintua”, ”Tuuli hiljaa henkäilee”, ”Miks`leivo lennät Suomehen”, ja ”Suvivirsi”.

Kevätkonsertin tuotto menee Ylivieskan seurakunnan kirkon rakennusrahastoon. Kirkon palo on koskettanut koko jokilaaksoamme.