Kalajoen seurakunnan kesässä monipuolinen musiikkitarjonta

Kalajoen Vuorenkallion kappelin musiikkisarjalla on pitkä perinne. Alkujaan pienimuotoisesti liikkeelle lähtenyt musiikkihartaus on laajentunut kesän kattavaksi tapahtumaksi tavoittaen suuren joukon ihmisiä. Musiikkisarja alkaa kesäkuun ensimmäisellä viikolla ja päättyy elokuun puolessa välissä. Musiikkihetket ovat keskiviikko-iltaisin. Konsertteja järjestetään myös Kalajoen kirkossa.

Musiikkisarjan aloittaa 1.6 Suvivirsi -yhteislaulutilaisuus, joka järjestetään Jokelan pappilan pihapiirissä. Mukana ovat Kalajoen kirkkokuoro kanttori Heidi Huhtalan johdolla, juontajana Marjaana Juola ja iltahartauden pitää lähetyssihteeri Anna-Maija Pahkala. Illan tuotto menee Kirkon Ulkomaanavun kautta Etelä-Sudanilaisten lasten ja nuorten hyväksi.

Seuraavalla viikolla on vuorossa kesäillan musiikkia Vuorenkallion kappelissa Kansalaisopiston sekakuoron esittämänä. Kuoroa johtaa, ja lisäksi kantelemusiikkia esittää Jane Ilmola. Kesäkuun puolessa välissä vuorossa on Soilat -kuoro Soili Aution johtamana. Juhannusviikolla esiintyvät Kalajoen seurakunnan Kirkkokuoro ja Mieskuoro sekä Raution mieskuoro Rauno Kotiahon johtamana. Trumpettimusiikkia kuullaan Rauno Kotiahon ja Alex Heikkilän tulkitsemina. Kesäkuun viimeisessä musiikkihetkessä Kalajoen kirkossa musisoi Foibe-lauluyhtye Sievin kanttori Päivi Ahon johdolla.

Heinäkuun ensimmäisen viikon musiikki-illassa Vuorenkallion kappelissa esiintyvät Sodankylästä tuleva muusikkopariskunta Jukka Hannula (synt. Kalajoella) ja Merru Yli-Tepsa. Iktys-kvartetti Veli Ainalin johdolla on perinteisesti esiintynyt kesäillan musiikkihetkissä. Heidän vuoronsa on heinäkuun puolessa välissä. Käyrätorven ja urkujen uljasta yhteissoittoa on kuultavissa 20.7 musiikki-illassa, jossa esiintyvät käyrätorvisti Henriikka Teerikangas ja urkuri Matti Pohjoisaho.
Kalajoen kristillisen kansanopiston laulukurssin oppilaat ja opettajat ovat monien vuosien ajan esiintyneet kesäillan musiikki-hetkissä. Laulukurssilaiset laulavat heinäkuun viimeisellä viikolla Kalajoen kirkossa.

Elokuun ensimmäisen viikon kesäillan konsertissa konsertoivat kalajokilais-syntyinen tenori Tuomas Katajala, jousikvartetti Con-Tempo ja harmonikkataiteilija Timo Kinnunen. Seuraavalla viikolla on Fermaatti-kuoro Soili Aution johtamana. Kesämusiikkisarja päättyy urkumusiikkiin, jossa esiintyvät kesäkanttorit Sanna Heikkilä ja Taija Korri.

Raution kirkossa järjestetään Rautio-viikolla kaksi musiikkitilaisuutta. Torstai- iltana 7.7 on iltamusiikki ja perjantaina 8.7 on suuren suosion saanut Typpön lauluilta.

Himangan kirkossa on kolme kesäkonserttia: perjantai-iltana 8.7. iltamusiikkia, perjantai-iltana 22.7 urkuilta, jossa esiintyvät kesäkanttorit Sanna Heikkilä ja Taija Korri sekä torstaina 4.8 kesäillan musiikkia, esiintyjinään Kälviän kanttori, (synt. Himangalla) Markku Hekkala ja Matti Pohjoisaho.