Uutiset - Kalajoen seurakunta

Katsaus seurakunnan vuoteen 2015

Uutinen Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 31.5.2016

Kirkkovaltuusto hyväksyi kirkkoneuvoston esityksen vuoden 2015 tilinpäätöksestä tasekirjan mukaisena, ja että tilikauden 2015 ylijäämä 302.505,66 euroa kirjataan edellisten tilikausien ylijäämä / alijäämätilille. Kirkkovaltuusto käsitteli tilintarkastuskertomuksen ja myönsi vastuuvapauden seurakunnan hallintoa ja taloutta hoitaneille luottamushenkilöille sekä viran- ja toimenhaltijoille tilivuodelta 2015. Kappelineuvoston jäsen Heli Hanhineva valittiin Kalajoen seurakunnan suntio-siivoojan toimeen Himangan kappeliseurakunnassa, jonka takia kirkkovaltuusto hyväksyi kirkkoneuvoston esityksen perusteella Heli Hanhinevan sijaan Himangan kappelineuvoston jäseneksi Marjo Anttiroikon. Kirkkovaltuusto hyväksynnän myötä Kalajoen seurakunta ostaa Himangan hautausmaan viereisen määräalan puustoineen hintaan 9.700 euroa. Näin saadaan yhtenäinen laajennusalue Himangan olemassa olevan hautausmaan viereen.

Kolmen kirkon yksi seurakunta

Kalajoen kirkkoherra Kari Lauri kertoo, että taloutta saatiin tasapainotettua ja seurakunnan maksuvalmius nousi kirkkohallituksen kriisirajan yläpuolelle. Hän lisää, että seurakunnan maksuvalmius oli vuoden 2015 lopussa 67 päivää (kun sen tulisi olla vähintään 60 päivää). Vuoteen toi haastetta heikon talouden keskellä seurakuntakodin peruskorjaus, mutta vuosi elettiin säästeliäästi. Seurakuntakodin peruskorjaus olikin vuoden haastavin hanke, johon seurakunta käytti pääasiassa kaikki säästönsä, ja otti lisäksi lainaa 500.000 euroa. Vuoden aikana tehtiin myös suunnitelmia tulevaisuutta varten. Näitä ovat henkilöstösuunnitelma, tulevaisuussuunnitelma ja sisäisen valvonnan ohjeistus. Suunnitelmissa korostetaan sitä, Kalajoen seurakunta on kolmen kirkon yksi seurakunta.

Jumalanpalveluksissa ihmisiä kävi seuraavasti: Kalajoella keskimäärin 123 henkeä / jumalanpalvelus, Himangalla 107 henkeä / jumalanpalvelus ja Rautiossa 50 henkeä / jumalanpalvelus. Diakoniatyössä avustuksia jaettiin 31.000 euron edestä. Lähetystyössä keräystuloja tuli Kalajoen alueella yhteensä 128.750 euroa, talousarviosta 41.200 euroa ja keräystuloja 53.085 euroa ja yksityisiltä 34.465 euroa. Lisäksi jumalanpalveluksia kuunteli netin ja radion kautta suuri joukko. Netin kautta ihmiset kuuntelivat jumalanpalveluksia seuraavasti: Kalajoella keskimäärin 54 kuuntelijaa / jumalanpalvelus, samanaikaisia kuuntelijoita oli parhaimmillaan 179 / jumalanpalvelus; Himangalla keskimäärin 104 kuuntelijaa / jumalanpalvelus, samanaikaisia kuuntelijoita oli parhaimmillaan 301 / jumalanpalvelus. Netin kautta Kalajoen ja Himangan kirkkojen lähetyksiä kuunneltiin Suomen lisäksi muun muassa Irlannista, Yhdysvalloista, Saksasta, Hollannista ja Ruotsista. Suosituimpia ajankohtia olivat pääsiäinen, juhannus ja joulu.