Kalevi Kiviniemi & J.S. Bach Kalajoen kirkossa 10.7.

Urkutaiteilija Kalevi Kiviniemeä on kuultu harvinaisen laaja-alaisesti erityylisen ja eri aikakausilta olevan musiikin parissa. Kalajoen kirkon konsertti on häneltä kunnianosoitus sekä J.S. Bachia että äskettäin menehtynyttä lahtelaista urkutaiteilija Aimo Känkästä kohtaan.

Kiviniemi soittaa Kalajoen konsertissaan mm. Bachin mestarillisen koraalin Kyrie, Gott heiliger Geist sekä säveltäjän ranskalaisvaikutteiset Fantasiat ja maailman kuuluisimman urkusävellyksen Toccata ja Fuuga d-molli. Näiden lisäksi Kiviniemen ohjelmassa on mm. Mozartia sekä äskettäin edesmenneen urkuri-säveltäjä Aimo Känkäsen Preludi.

Känkänen oli suomalaisen musiikkielämän ja urkutaiteen edistäjänä poikkeuksellisen laaja-alainen. Hän toimi vuosikymmenten ajan aktiivisesti konsertoivana urkutaiteilijana ja perusti Lahden kansainvälisen urkuviikon, yhden Suomen tunnetuimmista kulttuurifestivaaleista. Kiviniemelle Känkänen oli hänen edeltäjänsä sekä Lahden Ristinkirkon urkurin virassa että urkuviikon johtajana että läheinen ystävä. Kiviniemi on juuri levyttänyt ja julkaissut levyn Mémoire Känkäsen muistolle.

Kansainvälisten arvioiden mukaan Kiviniemi kuuluu aikamme merkittävimpiin muusikoihin. Hän on konsertoinut Euroopan lisäksi mm. USA:ssa, Kanadassa, Japanissa, Australiassa ja Venäjällä ja julkaissut yli 160 levyä, joiden määrä kasvaa tämän vuoden aikana peräti kuudella levyllä. Kiviniemelle on myönnetty useita tunnustuksia ja levypalkintoja niin Suomessa kuin ulkomailla. Suomessa hän on mm. v. 2009 vastaanottanut Säveltaiteen valtionpalkinnon, merkittävimmän musiikkipalkinnon maassamme.

Urkukonsertti J.S. Bach ja muita mestareita
Kalevi Kiviniemi, urut