Heinäkuun alun musiikkia Kalajoen seurakunnassa

Kalajoen seurakunnassa soi monipuolinen kirkkomusiikki heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Musiikkitapahtumia on Kalajoella, Rautiossa (Rautio-viikko) ja Himangalla (Raumankarin markkinat). Musiikkitarjontaa on hengellisestä kansanmusiikista uljaaseen urkumusiikkiin. Musiikkiviikon päättää urkutaiteilija Kalevi Kiviniemi sunnuntaina 10.7.

Vuorenkallion kesämusiikkisarjassa keskiviikkoiltana 6.7. klo 19.30 esiintyy muusikkopariskunta Jukka Hannula (s. Kalajoki) ja Merru Yli-Tepsa (s. Kittilä). Hannula on valmistunut Keski-Pohjanmaan konservatoriosta musiikinohjaajaksi, pääaineenaan klassinen harmonikka. Hän toimii musiikinopettajana Rovaniemen kaupungin kansalaisopistossa, Revontuli-Opistossa sekä Kansantanssi- ja musiikkiryhmä Siepakoissa. Tällä hetkellä Hannula on taiteilija-apurahalla. Yli-Tepsa on valmistunut musiikinohjaajaksi Oulun konservatoriosta, pääaineenaan laulu sekä musiikkiterapeutiksi FM Jyväskylän yliopistosta. Hän toimii musiikinopettajana Revontuli-Opistossa ja Lapin musiikkiopistossa. Konsertissa kuultava ohjelmisto pohjautuu mm. pohjoisesta kerättyyn hengelliseen kansanmusiikkiin, pohjoisen toisintoihin Siionin virsistä sekä omista ja lappilaisten musiikintekijöiden sävellyksistä.

Rautio-viikolla on kaksi musiikkitapahtumaa. Torstai-illan 7.7. musiikkihetkessä Raution kirkossa klo 19 esiintyvät Pauliina Sormunen (laulu), Mirja Taari (laulu), Tuomo Hirvi (viulu) ja Taija Korri (urut ja piano). Leonard Typön lauluilta on perjantaina 8.7. klo 19 Raution kirkossa. Ohjelmassa on yhteislauluja, Raution mieskuoro Rauno Kotiahon johdolla, Projektikuoro Taija Korrin johdolla. Illan juontaa ja hartauspuheen pitää kanttori Yrjö Koskimäki. Iltakahvi on Suojarinteellä.

Raumankarin markkinoiden aikaan pidettävä kirkkokonsertti on perjantaina 8.7. klo 19 Himangan kirkossa. Esiintyjiä on paljon: Himangan kirkkokuoro Sanna Heikkilän johdolla, Sointu-kuoro Sari Pahkalan johdolla, Emmi-Lotta Pöyhtäri (laulu), Laura Pahkala (viulu), Olli Ainali (huilu) ja Sanna Heikkilä (urut ja piano).