Urku- ja käyrätorvimusiikkia Kalajoen kirkossa

Matti Pohjoisaho (urut) ja Henriikka Teerikangas (käyrätorvi) esiintyvät kesäillan musiikkisarjassa Kalajoen kirkossa keskiviikkona 20.7. klo 19.30.

Matti Pohjoisaho on nuori suomalainen urkutaiteilija, joka on opiskellut urkujensoittoa ja kirkkomusiikkia Sibelius-Akatemiassa Helsingissä vuodesta 2009, opettajinaan mm. Olli Porthan, Markku Mäkinen, Pekka Suikkanen, Katja Nuoranne, Harri Viitanen ja Kati Hämäläinen. Vuoden 2012 keväällä hän opiskeli vaihto-oppilaana Amsterdamin konservatoriossa Hollannissa. Urkujensoiton A-tutkinnon hän suoritti vuonna 2014. Matti Pohjoisaho esiintyy säännöllisesti Suomessa ja ulkomailla. Hän on toiminut Helsingin Vanhan kirkon vs. urkurina ja Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa kanttorina. Tämänhetkisiä tärkeimpiä harrastuksiaan ja kiinnostuksenkohteitaan hänellä on Olivier Messiaenin musiikki sekä suomalaiskansallinen mystiikka ja tarut.

Henriikka Teerikangas aloitti taipaleensa käyrätorvensoittajana syksyllä 1998 Keski-Pohjanmaan konservatoriossa opettajanaan Asta Pappinen. Vuonna 2007 Teerikangas aloitti opinnot Timo Ronkaisen luokalla Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa ja jatkoi syksyllä 2008 esittävän säveltaiteen koulutusohjelmaan. Lukuvuoden 2011-12 hän opiskeli vaihto-oppilaana Universität Mozarteumissa, Salzburgissa, opettajanaan kansainvälisesti tunnettu käyrätorvisolisti Radovan Vlatkovic. Teerikangas valmistui keväällä 2015 musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta Tommi Hyytisen käyrätorviluokalta ja toimii tällä hetkellä freelance-muusikkona ja soitonopettajana Helsingissä. Hänen sydäntään ovat lähellä ns. vanhan musiikin soittaminen, nykymusiikki sekä yhtyeiden johtaminen. Teerikangas on opiskellut myös puhallinorkesterin- ja orkesterinjohtoa.

Konsertin ohjelma on rakennettu alkuperäisteoksista ja sovituksista urku-käyrätorvikokoonpanolle. Alkuperäisteoksia edustavat ranskalaisen Olivier Messiaenin teos soolokäyrätorvelle Appel Interstellaire ja urkuteos Benquet céleste, sekä myös ranskalaisten Eugéne Gigoutin ja Charles-Marie Widorin teokset. Sovituksen ja alkuperäisteoksen rajamailla liikkuvat Johan Sebasstian Bachin Wachet auf, ruft uns die Stimme ja Oskar Merikannon Passacaglia, joiden urkusointia käyrätorvi tässä konsertissa värittää. Kolme osaa Bachin soolosellosarjasta no. 5 kuullaan soolokäyrätorvisovituksina, kun taas Sibeliuksen a-mollietydi urkusovituksena. Messiaenin Aikojenlopun kvarteton viides osa, alunperin sellolle ja pianolle sävelletty, taipuu kauniista käyrätorvelle ja uruille.