Markku Hekkala ja Matti Pohjoisaho konsertoivat Himangan kirkossa

Baritoni Markku Hekkala ja urkuri – pianisti Matti Pohjoisaho konsertoivat Himangan kirkossa torstaina 4.8. klo 19. Konsertissa kuullaan hengellisiä kansansävelmiä, Johann Sebastian Bachin urkumusiikkia, Yrjö Kilpisen harvoin esitetty laulusarja ”Lakeus” sekä mm. Maurice Ravelin pianomusiikkia. Konsertti on osa Markun ja Matin kesäkiertuetta, johon kuuluu duo- ja soolokonsertteja sekä esiintymisiä mm. Käläviän Kapellin kanssa.

Matti Pohjoisaho on nuori veteliläissyntyinen urkuri, joka on opiskellut urkujensoittoa ja kirkkomusiikkia Sibelius-Akatemiassa Helsingissä vuodesta 2009. Vuoden 2012 keväällä hän opiskeli vaihto-opiskelijana Amsterdamin konservatoriossa Hollannissa. Urkujensoiton perusopinnot hän saattoi loppuun syksyllä 2014 soittaen A-tutkintokonsertit Kotkan urkuviikoilla sekä Helsingissä Paavalin kirkossa. Matin toisena lopputyönään säveltämä pääsiäisyön messun musiikki kantaesitettiin pääsiäisenä 2015 Helsingin tuomiokirkossa. Matilta on myös tilattu sävellyksiä tämän vuotiseen Lohtajan Kirkkomusiikkijuhlien päätösmessuun, jossa hän myös toimii urkurina. Matin opettajina Sibelius-Akatemiassa ovat olleet muun muassa professori Olli Porthan, Markku Mäkinen, Pekka Suikkanen, Kaija Nuoranne, Harri Viitanen ja Kati Hämäläinen. Matti esiintyy säännöllisesti niin soolokonsertein kuin myös eri instrumentalistien ja laulajien kanssa pääasiassa Suomessa, mutta enenevässä määrin myös ulkomailla, esim. ensi syksynä Berliinin tuomiokirkossa. Matti toimi v. 2014 Helsingin Vanhan kirkon vs. urkurina ja viime talvena Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa kanttorina. Hänen tämänhetkisiä tärkeimpiä harrastuksiaan ja kiinnostuksenkohteitaan ovat ranskalasien Olivier Messiaenin musiikki sekä suomalaiskansallinen mystiikka ja tarut.

Markku Hekkala on Kälviän kanttori. Hän aloitti muusikon uransa säestämällä Siionin Kanteleen lauluja Hillilän rukoushuoneella yläasteikäisenä. Himangan vs. kanttori hän oli 1984 - 1985 sekä 1989. Myöhemmin Markku on toiminut kanttorina Haapavedellä ja Kokkolan ruotsalaisessa seurakunnassa ja opettanut musiikkia Kannuksessa. Nykyään hän opettaa sivutoimisesti urkujensoittoa Keski-Pohjanmaan konservatoriossa. Markku on opiskellut musiikkia Oulun konservatoriossa ja Oulun sekä Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakouluissa sekä vaihto-opiskelijana Triesten konservatoriossa Italiassa valmistuen kanttoriksi ja urkujensoiton- sekä laulunopettajaksi. Hän myös säveltää musiikkia johtamilleen kokoonpanoille. Markku on opiskellut myös maataloutta ja suorittanut agrologin tutkinnon. Aikanaan hän limittelikin maatalouslomituksia ja kanttorintöitä Himangalla. Markku on esiintynyt sekä laulajana, urkurina että kuoronjohtajana Suomessa ja ulkomailla laulaen mm. Suomen Kanttorikuro CCF:n solistina. Konserttien lisäksi hän on esiintynyt myös oopperassa Kokkolassa ja Oulussa sekä tietenkin Raumankarin näyttelijöissä. Hän on myös palvellut rauhanturvaajana Bosniassa ja Libanonissa. Markku on toiminut aktiivisesti mm. opiskelijajärjestöissä, politiikassa sekä Suomen kanttori-urkuriliiton hallinnossa. Hän on myös vuosi sitten perustetun Kokkolanseudun Urkuseuran puheenjohtaja.