Liikuntaripari Kalajoelle

Seitsemän päivää Seitsemän eri lajia

Kalajoen Seurakunta, Kalajoki Akatemia, Kalajoen Kristillinen Opisto ja Keski-Pohjanmaan Liikunta Kepli järjestävät yhteistyössä Kalajoelle liikuntarippikouluun 30.7.2017.- 6.8.2017. Liikuntariparin toteutuksessa ovat mukana useat paikkakunnan urheiluseurat ja yritykset, kuten Kalajoen Junkkarit, Kalajoen Naisvoimistelijat, Seikkailupuisto Pakka, K-Pallo, Himangan Pallo, Rautio Sport Surf Center ja Golden Beach Disc Golfers.

Kalajoen kaupunki ja Keski-Pohjanmaan Liikunta Kepli ry allekirjoittivat viime vuoden lopussa yhteistyösopimuksen uusien liikunnallisten tapahtumakokonaisuuksien tuottamisesta Kalajoelle. Sopimuksessa yhtenä esimerkkinä on mainittu liikuntarippikoulu. Liikuntarippikoulujen järjestämisestä Kalajoelle on puhuttu ja tutkittu aikaisemminkin. Selkeästi on nähtävissä, että Kalajoella puitteet ovat hyvät, mutta leiri on jäänyt toteuttamatta syystä tai toisesta. Keplin ja Kalajoki Akatemian toimesta aihiota lähdettiin jälleen tutkimaan. Liikuntarippileirien päävastuullinen järjestäjä on aina seurakunta. Urheiluseura tai lajiliitto ei voi hakea lupaa rippikoulun järjestämiseen eikä tuomiokapitulilla ole edes mahdollisuutta sellaista myöntää. Rippikoulun omistajuus on siis hyvin vahvasti kirkolla ja sen seurakunnilla. Urheiluseura tai lajiliitto voi olla yhteistyökumppani, mutta ei rippikoulun järjestäjä. Kalajoen seurakunta suhtautui asiaan alusta lähtien positiivisesti ja lupautui järjestäjäksi. Tämä oli leirin toteutuksen ja suunnittelun kannalta merkittävä asia. Yhteistyökumppaniksi rinnalle saatiin nopeasti Kalajoen kristillinen opisto.

Suunnittelutyöryhmässä on ollut mukana Keplistä aluejohtaja Petri Harsunen, tapahtumapäällikkö Minna Saarela, Kalajoki Akatemiasta kulttuuri- ja vapaa-aikajohtaja Anita Ohtamaa ja vs. liikuntasihteeri Juha Juola, Opistolta rehtori Niko Rantanen ja kurssisuunnittelija Päivi Niemelä, Kalajoen seurakunnasta kirkkoherra Kari Lauri ja leiripappina toimiva Olli Luhtasela.

Leirin pääpaikka on Kalajoen Kristillisellä opistolla, jonka tiloissa järjestetään opetustunnit, ruokailut ja majoitus. Leirin teema on ”Seitsemän päivää Seitsemän eri lajia”. Rippikouluopetuksen lisäksi joka päivä on 1-2 liikuntahetkeä. Lajeina ovat frisbeegolf, yleisurheilu, jalkapallo, telinevoimistelu ja salibandy. Hiekkasärkkien tarjoamia mahdollisuuksia halutaan myös hyödyntää. Mukana leiriohjelmassa on kiipeily Seikkailupuistopakassa ja suppailuhetki Rautio Sport Surf Centerin ohjaamana.

Leiri pitää sisällään siis opetuksen ja materiaalit, lajiharjoitukset, oheisohjelman sekä konfirmaation. Majoitus opiston uudessa asuntolassa täysihoidolla. Konfirmaatio on Kalajoen kirkossa leirin viimeisenä päivänä. Ilmoittautuminen avataan 8.8. tästä linkistä (Kalajoen Kristillinen Opisto) ja ilmoittautumisia otetaan vastaan 15.10. saakka. Leirille on 25 paikkaa; 10 paikkaa tytöille ja 10 paikkaa pojille ilmoittautumisjärjestyksessä. Loput viisi paikkaa jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.

Lisätiedot:
Kepli tapahtumapäällikkö Minna Saarela p. 044 0916 074