Pekka Piironen konsertoi Kalajoen kirkossa

Kalajoen seurakunnassa on soinut kirkkomusiikki keskiviikko-iltaisin kesäkuun alusta lähtien. Kesämusiikkisarja lähenee loppuaan ja viimeinen konsertti on 24.8. klo 19.30 Kalajoen kirkossa. Esiintymään on tulossa urkuri Pekka Piironen Haapajärveltä.

Piironen on ollut kirkkomusiikin aikuisopiskelijana Oulun ammattikorkeakoulussa v. 2012 alkaen urkuopettajanaan Ismo Hintsala. Piironen on osallistunut useille urkujensoiton mestarikursseille Ruotsissa, Saksassa ja Ranskassa. V. 1995 hän valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta pääaineenaan piano. Piironen on musiikinopettajana Jokilatvan opistossa johtaen kahta mieskuoroa ja ohjaten pianonsoiton opiskelijoita.

Konsertissa on musiikkia neljältä vuosisadalta; saksalaista barokkia 1600-1700 -luvuilta ja ranskalaista romantiikkaa 1800-1900 -luvuilta. Aluksi kuullaan Heinrich Scheidemannin koraalifantasia ”Jesus Christus, unser Heiland”. J.S.Bachin teoksista ohjelmassa ovat kaksi urkukoraalia sekä Toccata, Adagio ja Fuuga C-duuri. Ranskalaista urkumusiikkia edustavat Charles-Marie Widorin 5. urkusinfonian ensimmäinen osa sekä Maurice Duruflén kolmiosainen sarja eli Suite op.5.