Kalajoella käveltiin 33 ammattia kehitysmaan naisille

Seurakuntakodille kokoontui sunnuntaina 4.9. lähes 70 henkilöä kahvittelemaan ja kävelemään kehitysmaitten naisten hyväksi järjestettyyn tempaukseen. – Säätä vähän jännitettiin etukäteen, mutta onneksi tuli kaunis auringonpaiste, huokasi helpottuneena seurakunnan lähetyssihteeri Anna-Maija Pahkala.

Tilaisuuden alussa Soili Autio kertoi guatemalalaisen Julianan tarinan, joka on Naisten pankin avulla saanut yrittäjäkoulutuksen. Sen myötä Juliana on aloittanut pähkinänviljelyn, josta hän saa tuottoja. Lisäksi kylän naiset ovat saaneet säännöllistä koulutusta naisten oikeuksista, maatalousyrittäjyydestä ja luku- ja laskutaito-opista.

Himangalta tapahtumaan tulleet Tuula ja Aarne Utriainen olivat ilahtuneita siitä, että Kalajoellakin järjestettiin Naisten Pankin toimintaa tukeva tapahtuma. – Olemme ostaneet Naisten Pankin toisenlaisia lahjoja jo useamman vuoden ajan läheisille, koska sitäkin kautta voi auttaa. Tyttöjen koulutus viime vuosina erityisesti Intiassa on ollut lähellä sydäntämme. Naisten koulutusmahdollisuuksien tukeminen on erittäin tärkeää, sillä naisten kouluttaminen auttaa koko yhteisöä, Tuula kertoi.

Tapahtuma toteutettiin Kalajoella nyt ensimmäistä kertaa seurakunnan ja vapaaehtoisten kesken. – Ensi vuonna uudestaan, sillä tapahtuma kokosi mukavasti eri-ikäisiä ja vapaaehtoisia tekemään yhteistä hyvää, totesi Anna-Maija. Yhden ammatin hinta on 30 euroa, joten Kalajoen tempauksella kerättiin rapiat tuhat euroa eli 33 ammattia Naisten Pankin hyväksi.

Kävele Naiselle Ammatti -tapahtuma on Naisten Pankin merkittävin vuotuinen varainkeruutempaus. Tänä vuonna valtakunnallinen tapahtuma järjestetään 11.9.2016. Tapahtuman avulla kerätään lahjoituksia kehitysmaiden naisten koulutuksen ja toimeentulon edistämiseksi. Naisten pankin varoja hallinnoi Kirkon ulkomaanapu.

Marjaana Juola

Syksyinen auringonpaiste hemmotteli Kävele naiselle ammatti -tapahtumaan osallistuneita (Kuvat: Hanna Parhaniemi)