Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Kaikille paikkoja on

Kittilässä, jossa aloittelin nuorena diakonissana, koputti joku kotini oveen. Oli syksy, ja ulkona satoi kaatamalla. Avasin oven, ja ulkopuolella seisoi nuori mies, joka tiedusteli, oliko seurakunnassa sinä iltana jotain hengellistä tilaisuutta, jonne hän voisi mennä. Vastasin, ettei sinä iltana ollut hengellistä toimintaa. Seisoimme mykkinä hetken ajan, ja sitten hän lähti.  Suljin oven harmitellen mielessäni, ettei seurakunnassa ollut hänen kaipaukselleen vastausta.  En edes minä osannut tarjota hänelle hetkeä teen ja voileivän äärellä, vaikkapa keskustellen ja rukoillen. Vuosikymmeniä myöhemminkin olen syyllistänyt itseäni osaamattomuudellani, ja ennen kaikkea harmitellut sitä, että jos nuorella miehellä oli halu kuulla Jumalan sanaa, ei sitä ollut seurakunnassa tarjolla eikä minusta ollut silloin vielä minkäänlaiseksi evankelistaksi.

Kuva: Jussi LeppäläKun katselee viikoittaista seurakunnan ohjelmaa, ei voi kuin ihailla sitä valtavaa tarjontaa, jota kirkollisista saa lukea.  Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on, niin kuin virressä 499 sanotaan. Kalajoen seurakunnan toiminta kutsuu kaikenikäisiä miehiä ja naisia mukaan osallistumaan ja palvelemaan. Seurakunnan vilkas toiminta ei ainoastaan kutsu, vaan myös tarjoaa hengen ravintoa kaikille etsijöille monella eri alueella. Kukaan ei voi sanoa, ettei seurakunnassa ole elämää, se täytyy vain löytää.  Seurakunnan syksyn toimintaan kutsutaan uusia ja entisiä seurakuntalaisia. Kaikkein tärkein toimintamuoto on messu, joka aloittaa viikon tapahtumat.  Messu on Jumalan väen yhteinen kokoontuminen sanan ja sakramentin äärelle. Jumalanpalvelukseen sisältyy koko viikon toiminta, johon kaikki työalat on sisällytetty. Messussa ylistetään Jumalaa musiikin voimalla ja virret pukevat sanoiksi aratkin tunnot.  Raamatun sana on esillä, ja raamatun ymmärtämiseen opastetaan saarnan kautta.

Jokaisella on jotain annettavana yhteisiin hetkiin, ja siksi laita rohkeasti lahjasi käyttöön yhteisen hyväksi.  Olipa se laulun, soiton, palvelun tai vaikka virsikirjojen jakamista jumalanpalveluksen alussa. Mikään työ ei ole vähäpätöistä, kun se lähtee sydämestä.

Eija Seppä