Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Juhlien juhla

Paastonaikana olemme saaneet hiljentyä ja kulkea kohti suurta juhlaa Kristuksen itsensä askelissa. Ne samat askelet, jotka olemme käyneet Vapahtajan seurassa, kuljettavat meidät väistämättä myös kohti Kristuksen kärsimystä ja kuolemaa. Suoraa tietä pääsiäisen riemuun, ohitse Kristuksen sovitustyön ei ole. Ilman sitä, meillä ei olisi pääsiäisjuhlaa, ei olisi sanomaa ylösnousemuksesta, eikä pelastuksesta, jonka Kristus meille sovitusuhrillaan ansaitsi. Tie pääsiäisen riemuun kulkee murheen kautta.

Matkamme käy hiljalleen kohti pääsiäistä, jota usein nimitetään juhlien juhlaksi. Pääsiäinen on suurin kristillinen juhlamme ja kirkkovuotemme keskus. Samoin kuin myös sen aihe, Kristuksen ylösnousemus, on kristillisen uskomme keskeisin asia. Sama yhteisen uskomme pääsiäiskeskeisyys välittyy hyvin Paavalin todistuksessa: Ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa on myös teidän uskonne (1. Kor. 15:14).

Yhteisen matkan tekeminen korostuu yhteisen seurakuntamme elämässä pääsiäisaikana. Sisäisen matkamme ja valmistautumisemme rinnalla, meitä kutsutaan seurakuntayhteyteen monien eri tilanteiden myötä. Hiljaisen viikon iltoina kellot kutsuvat meidät kirkkoon Kalajoella, Rautiossa ja Himangalla. Hiljaisen viikon yksi koskettavimmista ja hartaimmista hetkistä koetaan, kun kiirastorstain ehtoollispöytä kokoaa meidät yhteen Kristuksen palveltaviksi, hiljentää mielemme ja kääntää katseemme kohti pitkäperjantain tapahtumia. Yhteinen matkamme huipentuu paastosta juhlaan siirtymiseen pääsiäisen jumalanpalveluksissa. Nämä jumalanpalvelukset avaavat meille juhlaportin Vapahtajamme ylösnousemuksen juhlaan.

Kalajoen seurakunnan puolesta toivotan Sinut lämpimästi tervetulleeksi mukaan pääsiäisajan tilaisuuksiin yhteiselle matkalle, josta saamme ammentaa voimaa, murtaa palasen elämänleipää matkallemme ja virkistäytyä yhteisestä uskostamme.

Jukka Kesola
kappalainen