Uutiset - Kalajoen seurakunta

Kaivosoja Himangan kappalaiseksi, Seppä sijaiseksi

Uutinen Kalajoen seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 10.11.2016:

Himangan kappelineuvosto valitsi 7.11.2016 Kalajoen seurakunnan Himangan kappeliseurakunnan kappalaisen virkaan pastori Aapo Kaivosojan.   Kaivosoja on kuitenkin lähdössä kirkkomme ulkosuomalalaistyöhön 1.12.2016 alkaen ja hakee virkavapaata 31.12.2020 saakka.  Kalajoen kirkkoneuvosto puoltaa Kaivosojan hakemustaa Oulun hiippakunnan tuomiokapitulille. Sijaiseksi Himangan kappelineuvosto esitti ja tähän on oman suostumuksensa antanut pastori Eija Seppä. Hänellä on mahdollisuus toimia Himangan kappeliseurakunnan vs. kappalaisena 1.1.2017 alkaen aina siihen saakka kunnes virka vakinaisesti täytetään.

Kirkon korjaus alulle

Kirkkoneuvosto päätti esittää kirkkovaltuustolle hyväksyttäväksi Kalajoen seurakunnan toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2017. Toiminnassa korostuu reformaation eli uskonpuhdistuksen 500-vuotis- ja Suomen 100-vuotisjuhlavuosi. Talous on saatu tasapainotettua, mutta haasteena ovat vähentyvät tulot. Talousarvio ensi vuodelle on noin 3000 euron verran ylijäämäinen ja sisältää investointeina Kalajoen kirkon peruskorjauksen 1. vaiheen yhden tuulieteisen osalta, kameravalvonnan Kalajoen ja Himangan kirkkoihin, Raution seurakuntakodin ilmanvaihdon uusimisen, Paanukattojen tervaukset Himangalla, Rautiossa ja Kalajoella, hautausmaiden koneiden uusimista sekä uurnalehdon viimeistelytyöt Himangalla. Investointien yhteissumma on 486.000 euroa. Kirkon varsinainen laajempi korjaus toteutetaan vuoden 2019 aikana. Hankkeelle haetaan kirkkohallituksen rakennusavusta.

Kirkkoneuvosto hyväksyi henkilöstön kehittämissuunnitelman ja Himangan kappeliseurakunnan emännän, Liisa Tenhumäen irtisanoutumisen 1.5.2017 alkaen eläkkeelle siirtymisen takia.  Seurakunnan edustajaksi tiekuntien kokouksiin valittiin Eero Nevalainen.