Pääsiäisajan musiikkia seurakunnassamme

Kirkkovuoden suuriin tapahtumiin olennaisena osana kuuluvat hengelliset laulut ja virret. Ne puhuttelevat sanomallaan ja musiikillaan. Paastonaikana ja Pääsiäisenä kirkkomusiikkia voi kuulla hyvin monipuolisesti Kalajoen seurakunnassa.

Kuorojen osallistuminen Pääsiäisen ajan tapahtumissa

Seurakunnan kuorot ovat kokoontuneet kevään aikana ahkerasti harjoitellen tätä suurta juhlaa varten.

Kalajoen ja Raution lapsikuorot sekä päiväkerholaiset laulavat Palmusunnuntaina “Lasten kauneimmat Pääsiäislaulut” -tapahtumassa Kalajoen ja Raution kirkoissa. Myös Ylivieskan seudun musiikkiopiston kanteletytöt ovat lupautuneet esiintymään Kalajoen kirkkoon samana päivänä.

Kalajoen kirkkokuoro avustaa Pitkäperjantain ja I Pääsiäispäivän jumalanpalveluksissa. Maaliskuussa aloittanut Kalajoen seurakunnan mieskuoro avustaa lauantai-illan Kokkomessussa.

Raution Kirkkokuoro avustaa Kiirastorstai-illan messussa ja I Pääsiäispäivän jumalanpalveluksessa Raution kirkossa. Raution mieskuoro laulaa Pitkänperjantain jumalanpalveluksessa.

Maanantai-illan hartaudessa Kalajoen kirkossa laulaa Johannes Nikula, häntä säestää Lotta Kupari, sello ja Heidi Huhtala, urut. Raution kirkossa maanantai-iltana laulaa Tyttökuoro johtajanaan kanttori Hannele Räsänen. Keskiviikon hartaudessa avustaa Rauno Kotiaho trumpetillaan.

Seurakunnan kuorojen lisäksi Kansalaisopiston kuorot haluavat rikastuttaa hiljaisen viikon hartauksia. Tiistai-iltana Sekakuoro laulaa Veli Ainalin johdolla. Keskiviikon yhteislaulutilaisuus koostuu paastonajan virsistä ja lauluista. Siellä esiintyy myös Chorus Vallis -kuoro. Fermaatti -kuoro vastaa puolestaan Kiirastorstai-illan messun musiikista. Kuoroja johtaa Soili Autio.

Pääsiäisen ajan musiikkitilaisuudet Kalajoen kirkossa

Palmusunnuntai-illan konsertti, “Siis sydämestä laulan” toteutuu Naiskuoro Pytingin voimin. Kuoroa johtaa oululainen laulunopettaja, musiikkipedagogi Sanna Jaako.

I Pääsiäispäivän konsertissa kuullaan Helsingin metropolia ammattikorkeakoulussa opiskelevia ystävyksiä sopraano Saara Kiiveriä ja huilisti Teea Kokkosta. Kiiveri on kotoisin Kalajoelta. Heitä säestää kanttori Heidi Huhtala.

Musiikki- ja yhteislaulutilaisuudet tarjoavat kaiken ikäisille mahdollisuuden osallistua Pääsiäisen sanoman ja musiikin äärelle.