Uutiset - Kalajoen seurakunta

Kirkkovaltuusto hyväksyi Kalajoen kirkon peruskorjauksen

Uutinen Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 20.12.2016:

Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi yksimielisesti kirkkoneuvoston esittämän Kalajoen kirkon peruskorjauksen vuosille 2017-2020. Talousarvion investointiosaan lisättiin kirkon peruskorjaukseen 240.000 euroa, yhteensä kirkon peruskorjauksen määräraha vuodelle 2017 on 540.000 euroa. Tapani Kaukoniemi Arkkitehtitoimisto Jorma Teppo Oy:stä ja Matti Antikainen Rimako Oy:stä olivat esittelemässä kirkkovaltuustolle korjausohjelmaa kustannusarvioineen. Kirkkohallitukselta tullee päätös rakennusavustuksesta huhtikuussa. Kirkkovaltuusto hyväksyi myös kuluvan vuoden lisätalousarvion, jossa kirkon suunnitteluun lisättiin 140.000 euroa.

Kirkon peruskorjaus määrittää tulevia vuosia

Kirkon peruskorjaus on Kalajoen seurakunnan tulevan neljän vuoden merkittävin taloudellinen haaste. Arvioidut kokonaiskustannukset ovat 4,8 milj. euroa. Seurakunta on saanut kuitenkin tasapainotettua talouttaan viimeisten kahden vuoden aikana. Tilinpäätös oli vuodelta 2015 erittäin hyvä ja hyvä se tulee olemaan vielä kuluvaltakin vuodelta. Seurakunnan kirkollisveron tuloveroprosentti 1,60 on rovastikunnan alhaisin. Kirkon peruskorjaus tulee asettamaan kuitenkin paineita tulevien vuosien veroprosentin määrälle kokonaisverotulojen vähentyessä.

Niukasti ylijäämäinen budjetti

Ensi vuoden talousarvio on 3361 euroa ylijäämäinen. Verotuloarvio on 2.450 000. Toimintamenot toteutetaan nollalinjalla ja toimintakate on 1.935 145 ja vuosikate 261 855 euroa. Kirkkovaltuusto äänesti Jorma Tikkasen esityksestä kokoaikaisen emännän palkkaamiseksi jatkossakin Himangan kappeliseurakuntaan. Äänestyksessä kirkkoneuvoston esitys voitti äänin 12-8.

Reformaatio 500 ja Suomi 100 vuotta

Toimintasuunnitelman puolella vuoden 2017 aikana juhlitaan reformaation eli uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhlaa. Vuoden teemana on Armoa ja sen aikana perehdytään luterilaisen uskon keskeisiin korostuksiin. Tulevan vuoden aikana on lukuisia tapahtumia, joissa käsitellään uskonpuhdistuksen merkitystä tämän päivän seurakunnalle ja seurakuntalaisille. Suomi viettää ensi vuonna 100-vuotisjuhlavuotta. Seurakunta on tässä juhlinnassa mukana erilaisin konsertein ja tapahtumin. Vuosi huipentuu itsenäisyyspäivän juhlaan. Ensi vuonna aloitetaan myös Kalajoella vuonna 2018 pidettävien valtakunnallisten evankeliumijuhlien suunnittelu.