Kirkon peruskorjaus määrittää tulevia vuosia

Kalajoen kirkon peruskorjaus on Kalajoen seurakunnan tulevan neljän vuoden merkittävin taloudellinen haaste. Arvioidut kokonaiskustannukset ovat 4,8 milj. euroa. Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi yksimielisesti joulukuussa 2016 kirkkoneuvoston esittämän Kalajoen kirkon peruskorjauksen vuosille 2017-2020. Alla oleva kolmen vaiheen peruskorjaus perustuu Tapani Kaukoniemen Arkkitehtitoimisto Jorma Teppo Oy:stä ja Matti Antikaisen Rimako Oy:stä tekemiin kartoituksiin ja suunnitelmiin. Peruskorjaukseen liittyvät kuvat voit katsoa täältä

I vaiheessa mallikorjaus
I vaiheessa vuonna 2017 tullaan hankesuunnitelman mukaisesti tekemään kosteusvaurioiden mallikorjaus, joka kohdistuu kirkon runkohuoneen pohjoissivulla olevaan tuulikaappieteiseen. Korjauksessa mm. rakennusosan graniittisokkeli ja tiilijulkisivut kunnostetaan, vesikate ja yläpohjan lämmöneristeet uusitaan, alapohjarakenne uusitaan ja rappauksiltaan vaurioituneet sisäseinäpinnat puretaan tiilipinnalle. Mallikorjauksen tavoitteena on tuottaa dokumentoitavaa lisätietoa kirkon olevista rakenteista sekä kohteeseen soveltuvista korjausmenetelmistä siten, että tietoja voidaan hyödyntää myöhempien, kirkon koko ulkovaippaa koskevien korjausvaiheiden toteutussuunnittelussa. Lisäksi kirkkotarhaan asennetaan valvontakamerajärjestelmä.

II vaiheessa näkyvimmät korjaukset
Korjausten II vaiheessa vuonna 2019 tehtävät työt ovat pääosin rakennustelineitä ja sääsuojakatosta edellyttäviä, kirkon koko ulkovaippaan kohdistuvia töitä. Korjauksessa kirkon muuratut, paikoin rapautuneet punatiilijulkisivut kunnostetaan. lisäksi korjausten II vaiheessa kirkon ikkunat kunnostetaan ja kirkon huonokuntoiset peltikatteet uusitaan kuparipeltikatteiksi; samalla toteutetaan jalkaränneistä ja syöksytorvista koostuvat vesikattojen sadevesijärjestelmät, jotka nykyisellään kirkosta pääosin puuttuvat. Kattoihin kohdistuvien töiden yhteydessä ullakkotilojen tuuletusta parannetaan, yläpohjien lämmöneristeet uusitaan ja kirkon tornissa sekä runkohuoneen ullakolla olevat vanhat sähkö- ja sammutusjärjestelmäasennukset ajanmukaistetaan. Kakkosvaiheen kustannusarvio on 2,8 miljoonaa euroa.

III vaiheessa viimeistely
Korjausten III vaiheessa vuonna 2020 kirkkoa ympäröivässä kirkkotarhassa tehdään maa- ja aluerakennustöitä, maanpinnan tasolta tehtäviä kirkon ulkovaipan korjauksia sekä kirkon sisäpuolisia töitä. Aluetyöt sisältävät mm. kirkkorakennuksen salaojituksen, katto- ja sadevesiviemärijärjestelmän rakentamisen sekä tonttivesijohdon ja -viemärin uusimisen. Kirkon aluerakenteisiin ja ulkovaippaan kohdistuvina töinä tehdään kirkon ulkoportaiden sekä graniittisokkelin kunnostukset. Sisäpuoliset korjaukset sisältävät kirkon kosteusvaurioituneiden eteis- ja porrashuonetilojen korjaukset, joiden yhteydessä korjattaviin tiloihin toteutetaan vesikiertoinen patterilämmitys. Lisäksi kirkkosalin peräosaan vuonna 1979 toteutettuihin aputiloihin tehdään tila- ja kalustejärjestelyjä ja kirkon ilmalämmitysjärjestelmän sekä kirkon sähköverkon ajanmukaistaminen saatetaan loppuun koko rakennuksen osalta. Kolmosvaiheen kustannusarvio on 1,5 miljoonaa.