Kirkkoherraehdokkaiden vastauksia vaalipaneelissa

Sunnuntaina 26.1. pidettiin Kalajoen kirkkoherranvaalin vaalipaneeli Kalajoella ja Himangalla. Voit lukea Kari Laurin vastaukset tästä linkistä ja Eija Nivalan vastaukset tästä linkistä.

Seurakuntalaisten esittämien kysymysten vastauksina saatiin linkkivastauksien lisäksi tietää, että molemmat ehdokkaat pitävät tärkeänä herätysliikkeitä ja niissä tehtävää työtä. Myös Hengen Uudistus -liikkeeseen molemmat suhtautuvat myönteisesti. Muiden uskontojen leviäminen ei ole heille pelko ja uhka, vaan enemmänkin haaste omien kristillisten perusteiden pohtimiselle sekä erilailla uskovien ihmisten kohtaamiselle ja vuoropuhelulle. Raamattukäsitykseltään molemmat ehdokkaat ovat pelastushistoriallisen käsityksen kannalla. Sen mukaan Raamatusta on punaisena lankana luettavissa Jumalan jokaista ihmistä koskeva pelastussuunnitelma.
Kumpikin ehdokas pitää tärkeänä yhteistyötä kaupungin kanssa.

Uuden leirikeskuksen rakentamista Kari kehotti miettimään tarkkaan, koska kiinteistöt ovat näinä aikoina melkoinen taakka seurakuntien taloudelle. Hänen mielestään voisi olla järkevämpää ostaa palvelut muilta leirikeskuksilta tai kansanopistoilta. Eija on ollut tyytyväinen, ettei Alavieskassa ole leirikeskusta, kun siihen ei olisi varaa. Hänen mielestään kaikki vaihtoehdot on tutkittava tarkkaan sekä Kivirannan ja Ruonan että kaupungin ja muiden tahojen kanssa.

Himangalla ehdokkaat joutuivat arvioimaan minkälaisen kirkkoherran seurakunta saisi kilpailijastaan. Karin mielestä Eija olisi hyvä valinta. "Hänellä on pitkä kokemus. Hän on erittäin yhteistyökykyinen ja miellyttävä. Paremmalle papille en voisi hävitä." Eijan mielestä Kari hyvä hakija ja kirkkoherra. "Hänellä on hyvät valmiudet hoitaa kirkkoherran virkaa, hän on työskennellyt pitkään ja isommassa seurakunnassa." Kari ja Eija ovat kurssikavereita teologisen tiedekunnan ajoilta.